zaterdag 4 februari 2012

de Matthijs van Nieuwkerk Show


Het is nu officieel, ik kan er niet meer omheen. Ik irriteer mij nu officieel aan Matthijs van Nieuwkerk. Echt , ik heb DWDD heel lang als mijn favoriete programma beschouwd, en eigenlijk is dat het nog steeds, maar ik trek die van Nieuwkerk niet meer. Eigenlijk is het een arrogant, verwend nest. Het liefst zou hij het de Matthijs van Nieuwkerk show noemen. Met zichzelf als gast.


Afgelopen week viel hij hopeloos door de mand. Zijn autocue was uitgevallen en nu wist hij absoluut niet meer wat hij moest zeggen. Volledig uit het veld geslagen riep hij de opnameleider om hulp en wilde de muziek in starten, een andere uitweg zag hij niet meer en voelde zich betrapt. De opnameleider gaf hem echter een A4tje met tekst, die hij quasi leuk, stotterend ,begon voor te lezen. De ergernis spatte van zijn gezicht. Na één aankondiging liet hij het al over aan zijn publiek. Zwak… Gisteren weer afgestemd op DWDD om te kijken of hij het er nog over zou hebben, maar nee hoor, het was de MvN show weer. De aandacht leidde hij van zichzelf af door Beau van erven Doorens te kakken te zetten.

Minister Pechtold kwam zijn boekje promoten. Althans dat mocht hij proberen tijdens het MvN  vraagmaarwachthetantwoordnietaf rondje. Samen met de redelijk uitgekotste Beau van Erven Dorens zo veel mogelijk vragen afvuren en als Pechtold halverwege zijn antwoord is, een nieuwe vraag er doorheen stellen. Rot toch op man, als je het antwoord niet wilt horen, stel de vraag dan niet. Dit doet Matthijs trouwens alleen bij mannen en bij in zijn ogen lelijke vrouwen is mij opgevallen. Als het een mooie vrouw betreft dan glijdt hij zowat zijn stoel af van geilheid en ziet kwijlend toe hoe de dame haar woordje doet. Het liefst raakt hij ze ook nog even aan.

Ik snap heus wel dat zo’n programma bijna niet te doen is als je alles uit je hoofd moet doen, maar dat is juist de charme van een live programma. Denk maar even terug aan Barend en van Dorp, alles uit het hoofdje en van spiekbriefjes. Op die manier behoudt het programma zijn spontaniteit. Van Nieuwkerk leest door de autocue heen zoals ik een vergaderverslag even snel doorscan. Dat is ook onverstaanbaar voor de mensen die eventueel meeluisteren.

Wat heeft die Matthijs nou, dat al die irritante dingetjes hem steeds weer vergeven worden? Is zijn baas soms een lelijke vrouw die hij helemaal inpalmt met zijn snelle gelul, moeilijke woorden en veel te strakke broek? Ik weet niet of jullie het nog weten maar dit programma werd eigenlijk gepresenteerd door afwisselend Dolf Jansen en Claudia de Breij. Toen heette het nog VARA LIVE. Het is dus NIET van Matthijs van Nieuwkerk. Dolf Jansen praat ook sneller dan het licht, maar hij liet de mensen wel uitspreken en in hun waarde en dat doet geilstruik van Nieuwkerk niet.
Ik kan niet wachten op de conference van Youp van het Hek waarin Matthijs net als T-Mobile wordt neergesabeld en net als Buckler Bier via de achterdeur wordt afgevoerd. En de wereld….die draait ook dan gewoon doorrrrrrrrr.Ten minste...tot 23 December dan.

3 opmerkingen:

Rick Evers zei

Al deel ik je mening niet, ik vind Mathijs een vakman, snap ik wel dat mensen zich aan hem kunnen ergeren. Als je veel succes hebt, krijg je altijd kritiek. Mooi geschreven!

Molly zei

Je zegt het mooi, maar DWDD is één van de programma's die ik nooit mis.
Misschien wordt het voor Matthijs ook allemaal een beetje teveel. Ik vind overigens Jan Mulder altijd de leukste tafelgast;-)

Rianne zei

Ik probeer altijd wel te kijken, maar vergeet het vaak. Oftewel: niet zo'n interessant programma dus... haha