woensdag 29 september 2010

Oprot liedjes




"De laatste ronde" een uitspraak die elke Nederlandse barkeeper of barkeepster wel eens heeft gedaan. Het is traditie in de wereld van het café. In Nederland gaat wordt die uit spraak meestal na zo'n vijftien minuten gevolgd door een liedje dat door elke aanwezige wordt begrepen als het laatste nummer dat die avond gedraaid zal worden.


In het café waar ik kom is dat het door Edwin Evers in "Doei Doei"aangepaste nummer "Poei Poei" van Andre Hazes. Bij de laatste noten van dit nummer schiet dan ook direct het felle neon licht in het café aan en ben je , voor zover de alcohol dit toelaat, je weer bewust dat het wéér later is geworden dan je eigenlijk voor ogen had. De eerste keer dat ik zelf met het fenomeen "oprot liedjes" werd geconfronteerd was met het nummer van Rudi Carell, "geef me nog een laatste rondje, voor je mij de kroeg uit smijt". Die heeft het zeer lang volgehouden. In die zelfde periode werd ook Reinhard Mey, met "Guten nacht freunde" gebruikt. Ook herinner ik mij het nummer van André van Duin "tijd voor, de laatste ronde" En natuurlijk het onvergetelijke "het is tijd , de hoogste tijd" van de heer Hazes. Het schijnt dat de Havenzangers ook een oprot liedje hebben gemaakt maar die kan ik niet vinden. Zelf Blöf heeft een nummer die daar over gaat.
Op de één of andere manier hebben al die nummers iets melancholisch, iets triests, ook het nummer van Hazes heeft iets triests ondanks of misschien juist wel dankzij het afsluitende langzaam wegstervende lalala laalalala. Ik blijf dan altijd even triest naar mijn lege glas kijken.


Nou dacht ik altijd dat dit echt iets Hollands was, maar op mijn zoektocht op internet kwam ik toch ook wat Engels talige varianten tegen. Nu weet ik niet zeker of die nummers worden gebruikt om een avond in de kroeg af te sluiten maar het gaat wel over de laatste ronde. Het nummer van Leonard Cohen past goed in de melancholische traditie van Nederlandse oprot liedjes. Het nummer Closing time van de groep Semisonic vind ik er wel één voor deze tijd. Het heeft iets vrolijks door zijn uptempo muziek en de tekst is gewoon leuk mee te blaten. Ik vraag mij af of er nog meer oprot liedjes bekend zijn uit andere landen en/of liedjes die op zich niks te maken hebben met de laatste ronde maar wel gedraaid worden als laatste plaat.


Hierbij doe ik dus een oproep. Mocht je een bestaand voorbeeld, of een suggestie voor een nog niet gebruikt nummer hebben stuur die dan naar kortenklein@Gmail.com ook verhalen die hier mee te maken hebben zijn van harte welkom. Bij voldoende kopij ben ik van plan hier een pagina aan te wijden. Je verhaal kan ik dan als onderdeel hiervan anoniem of met naam publiceren. Tevens zit er nóg een ideetje aan vast maar dat is nog een verrassing.

Ik heb de gevonden nummers hier http://www.youtube.com/user/kortenkleinmovies?feature=mhsn
bij elkaar gezet op Youtube voor het geval je ze terug zou willen horen.

Geen opmerkingen: