donderdag 23 september 2010

Het Droste effect


John wist niet hoe hij het had. Had hij zijn vriend Jack nou maar nooit zo uitbundig begroet toen hij hem tegenkwam op vlucht AA 325 van American airlines. "Hi Jack!" had ie geroepen. Waar ze vandaan kwamen wist hij niet maar het leek wel of de helft van de passagiers air marshals waren. Ze doken boven op hem en hadden hem in no time geboeid. Zelfs Jack hield een pistool op hem gericht. 


"WTF!" dit liep uit de hand. Dit verhaal begon erg ongelooflijk te worden. Kom op nou , een hele 747 vol met alleen maar air marshals en een vriend die Jack heet, zodat je de oudste grap op luchtvaart gebied kan maken, nee hij kon beter wist hij. Zachtjes lachte Burt om zoveel domheid van zijn kant, dit zou wel het slechtste stukje ooit worden dat van zijn hand kwam, nee snel deleten dit stukje. Net als Burt op CTRL A en DELETE drukt komt het vliegtuig waarin hij zit in een luchtzak. Zijn handen schieten van zijn toetsen bord en door een bizarre speling van het lot is alles gewist behalve de woorden "747 American Airlines Hijack" Nou, was dat een toeval! Dit verzon je niet. Jammer dat hij dit met niemand kon delen. Hij keek een beetje om zich heen en schatte de man naast hem in als een persoon die wel zou kunnen lachen om zoveel toeval. Hij stootte zachtjes tegen de arm van de man naast hem, de man draaide zich om en net toen hij zijn verhaal wilde doen zag hij de blik van de man van vriendelijk in geschokt veranderen. De man keek verschrikt naar de vier woorden op Burt zijn scherm. In blinde paniek begint de man te schreeuwen en op Burt in te slaan. "No, no, no, no, no" bracht Burt uit en gebaarde naar de man naast hem dat hij dit niet zo bedoelde.

"Tjonge wat een saaie film zeg." Zegt Kees tegen zijn vrouw, en zet de film op pauze. "Welk kanaal kijk jij?" Zijn vrouw kijkt hem wat verveeld aan"Ik kijk nooit films in het vliegtuig, daar wordt ik zo misselijk van, ik heb een radio zender opstaan" langzaam volgt ze zijn hand die nog richting het scherm in de stoel voor hem wijst. De Film staat precies stil op de scene waarin de hoofdpersoon zijn laptop scherm laat zien zaan zijn mede passagier, waarop de text 
"747 American Airlines Hijack" staat. De vrouw schiet in een blinde paniek en begint te gillen. "pong!" het lampje van "fasten your seatbelt"springt aan. Door de luidsprekers klinkt de stem van de gezagvoerder die vertelt dat de daling is ingezet en wat de plaatselijke tijd en temperatuur is. Nog geen 15 minuten later raken de banden van het vliegtuig piepend de landingsbaan van JFK. De motoren gieren dat het een lieve lust is, de flappen staan in de rem stand. Kees kijkt uit het raampje en ziet de grond aan hem voorbij schieten.Met zijn linker hand probeert hij zijn vrouw tot rust te manen.Niets lijkt er op dat het vliegtuig ook maar een km langzamer gaat. De rook ontwikkeling ontstaan door de wrijving tussen banden en landingsbaan ontneemt Kees nu bijna alle zicht. Het toestel begint nu ook nog langzaam maar zeker te slingeren. Ook andere passagiers beginnen te gillen. Een lichte paniek maakt zich meester van Kees en verschrikt kijkt hij naar zijn steeds harder gillende vrouw. Direct herpakt hij zich, maakt zijn riem los en werpt zich voor zijn vrouw op de grond. Met zijn ellebogen op haar schoot pakt hij haar handen en brengt ze naar zijn mond"oh liefste, ik weet dat we de laatste tijd weinig met elkaar op hadden, en dat ons huwelijk niet meer zo lekker liep. Toch is er voor mij maar één op deze aarde waar ik…

KLIK! Met een ferme druk op de afstandbediening zet ik mijn tv uit. Is het toch weer zo een zoetsappige film terwijl er in de gids Thriller staat.Terwijl ik mijn pistool tussen mijn broeksband stop loopt mijn vriend binnen. "Hi Jack!, klaar om naar het vliegveld te gaan?" "Yep! ik zie je aan boord van vlucht AA 325"


 

Geen opmerkingen: