zaterdag 12 maart 2011

Rampenplan


De recente aardbeving met bijbehorend Tsunami heeft mij toch even aan het denken gezet. Wat als een dergelijke ramp nu in Nederland zou gebeuren, mijn kinderen vroegen hier namelijk naar. Mijn eerste reactie was “ah joh maak je niet druk, dat gebeurd hier niet.” Maar wat als het wel gebeurd en kan het hier gebeuren? Vooropgesteld dat ik geen Tsunami deskundige, aardbevingsexpert of hoogleraar rampenbestrijding ben, ga ik toch een theorietje beschrijven. 

Nederland ligt op de Eurazië plaat (dat is dezelfde als waar Japan op ligt.)De grootste plaat van alle aardplaten. De dichtstbijzijnde rand van die plaat ligt voor Nederland vanaf Italië tussen Egypte en Spanje door naar achter Ierland en dan recht omhoog.  Stel dat er een verschuiving achter Ierland of er net  boven zou plaatsvinden en een Tsunami veroorzaakt dan hebben we hoogstens een half uur om te maken dat we weg komen. Het dichtstbijzijnde punt vanuit laten we zeggen Zandvoort dat boven de zeespiegel ligt is Utrecht. Zonder files is dat al ruim 40 minuten en met files al gauw een uurtje rijden laat staan tijdens een ramp. Met het openbaar vervoer is Utrecht onder rustige omstandigheden al meestal onbereikbaar dus dat is in paniek toestand al helemaal uitgesloten. Ik denk dat we er rustig vanuit kunnen gaan dat iedereen in de Randstad dood zal gaan dankzij de slechte infrastructuur en de NS.

Stel dat er een “gewone” land beving plaats vind dan zal denk ik alle hoogbouw instorten omdat we hier niet flexibel bouwen zoals ze dat in aardbevingsgebieden doen. Ook dan zullen er in de Randstad de meeste slachtoffers vallen, simpelweg omdat er meer mensen wonen en er meer hoogbouw is. De dijken zullen door liquifation instorten en Utrecht word Utrecht aan zee. In dit geval overleefd iedereen in de Randstad zolang ze zich dus maar niet in hoogbouw bevinden en een beetje kunnen zwemmen.

 Japan heeft ons geleerd dat de ramp na de beving voor de overlevenden pas echt begint. Stroom valt op een gegeven moment uit net als gas en water.” Ja maar ik heb een berg hout in de tuin wat ik kan opstoken” hoor ik je denken… NOT! Dat is dus of zeiknat of weg gespoeld. Die gezonde verse groenten die je altijd koopt ipv blikvoer houdt je maar 2 dagen in leven daarna verrot het. We hebben zuiver water uit de kraan dus flessen water koop je bijna niet.” Ja maar ik heb zat cola in huis dus ik zal niet doodgaan van de dorst” nee dat niet, maar heb je jezelf wel eens gewassen met cola? En ik ken zat mensen die doodgaan als ze een aflevering van X-Factor of GTST missen. Die vorm van communicatie stopt dan ook. De enige vorm van communicatie die dan waarschijnlijk nog werkt is via rook signalen, komt je verslaving toch nog van pas.

Als je in de Randstad een ramp wilt overleven dan geld het volgende : Verhuis van je flat naar een villa, Leer jezelf aan om je zelf met cola te wassen, leer rauwe bonen uit blik te eten, ga roken,zorg dat je je zwembandjes altijd bij je hebt, leg je haardhout op zolder en train jezelf in het spelen van Mens erger je  niet.  Je kan je natuurlijk ook helemaal niet druk maken en jezelf wijsmaken dat het hier nooit zal gebeuren omdat het vooruitzicht te moeten verhuizen naar Utrecht voor sommige mensen misschien wel net zo erg is.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Goed artikel. Na de tv-beelden van gisteren, zat ik ook te denken wat ik zou moeten doen wanneer zoiets hier zou gebeuren...
Ik woon zelf in Den Haag, dus slechter kan in principe niet, haha. Wellicht toch eens een klein rampenplan opstellen en een rugzak met hoognodige spullen, just in case?

Anoniem zei

Rauwe bonen uit blik?

Anoniem zei

Maar als de Randstad is weggespoeld, wie stuurt dan mijn pensioen op?

Unknown zei

Pensioenen worden binnen een jaar afgeschaft. Was net op tv.

Margo zei

Erg leuk geschreven blog, wat een doemscenario. Ik schaar mij bij de club 'Ik maak me niet druk' al heb ik verhuisplannen richting regio Utrecht laten vallen.Als je een roestige spijker in de cola mikt dan lost de roest op, de gok om me met cola te wassen neem ik dus maar niet..je weet het nooit.;-)