woensdag 30 maart 2011

Hyves


Hij is weg,ik ben er mee gestopt. Na vele jaren is er een einde gekomen aan een actief Hyves bestaan. Het was mijn eerste echte stap in de wereld van de Social Media. Ik had al wat met dat MSN chatten gedaan maar dan moest je mazzel hebben dat die ander ook toevallig online was. Nee dan dat Hyves, dat was veel meer dan chatten. Nu vind ik Hyves kinderachtig maar ik heb het toch een poos volgehouden en nu vond ik het niet meer dan normaal om via deze blog toch even afscheid te nemen.


Via via ben ik aan de Hyves gegaan, omdat iedereen dat toen deed. Eerst wat onwennig klooien met de toch zeer simpele interface van Hyves. Dat wil zeggen dat het gebruiksgemak van Hyves kinderlijk eenvoudig is. Toen had ik al aan moeten voelen dat het toch meer iets voor kinderen is. Maar goed ik heb het wel als platform gebruikt voor mijn creatieve uitspattingen op schrijfgebied. Mijn eerste lezers waren / zijn Hyvers. Helemaal waar is dat ook weer niet, mijn eerste schrijfsels waren verslagen per mail van mijn reizen die ik voor mijn werk naar het verre Oosten en Zuid Amerika maakte. Later mondde dat uit in korte verslagen van mijn dagelijkse belevenissen op Hyves.

Aan de bij Hyves horende gekte om zo veel mogelijk “vrienden”te krijgen heb ik nooit meegedaan. Ik snap daar echt helemaal niets van. Wat moet je nu met 300 “vrienden”waar je eigenlijk nooit een woord mee wisselt. Nu zie ik het zelfde fenomeen bij Facebook en Twitter. Zelf heb ik nog wel een Facebook account onder mijn eigen naam en die hou ik ook alleen voor vrienden en familie. Twitter is weer een heel ander verhaal, die heb ik onder mijn Alias Kort en Klein en daar komen wel mensen die ik niet echt ken. Ik moet wel zeggen dat op Twitter de interactie tussen mensen die elkaar niet kennen zeker wel aanwezig is. 

Na verloop van tijd kwam ik ook met Facebook in aanraking en het viel mij op dat Facebook in elk opzicht vele malen professioneler (lees volwassener)  is dan Hyves. Zeker op technisch gebied, zoals het koppelen van andere sites en/of media werkt op Facebook veel beter dan op Hyves. Toen ook de Telegraaf-groep nog eens Hyves overnam was voor mij al helemaal de maat vol. Ik wilde echter niet mijn Hyves maatjes in de steek laten en ze verstoken laten van updates van mijn blog. Nog zeker een klein jaar heb ik Hyves door laten draaien en telkens mijn maatjes gewezen op het feit dat ik Hyves ging verlaten. Ook heb ik ze aangemoedigd om over te stappen naar Facebook of een Facebook account erbij te nemen. Zelfs Twitter heb ik gepromoot. Velen zijn mij gevolgd naar mijn nieuwe omgeving, maar er is ook nog een redelijke groep die bij Hyves is blijven hangen. Daar heb ik dus ook een soort van afscheid van moeten nemen. Jammer.

Toch denk ik dat er bij de groep Hyvers nog mensen zijn die ik binnenkort mag verwelkomen op mijn Facebook account of mijn Twitter account. Ook daar zal ik ze weer met open armen ontvangen. Ook diegenen die mij nu zien als “die eikel die ons in de steek heeft gelaten” Jongens het is niet de echte wereld daar op Hyves en ook niet op Facebook of Twitter. Als iemand stopt met één van die “vrienden verzamel sites” wil dat niet zeggen dat diegene je ook echt verlaat. Jullie maken het jezelf veel te moeilijk. Het is een soort zelfkastijding wat jullie doen. Het is geen toeval dat  de afkorting van Social Media,  SM is.
De hartelijke groeten van uw (ex Hyves) vriendje.

3 opmerkingen:

okkibox zei

Hallo Kort en Klein! Ik zit ook op Hyves, maar ben er nooit. Het is niet meer bij te benen. En veel volgers heb ik dus ook niet. Je moet echt werken om volgers te krijgen en daar heb ik eigenlijk geen tijd voor. Ook al zit ik soms de hele dag achter dat scherm. Facebook is inderdaad professioneler van opzet, maar ook daar heb ik mijn twijfels over. Hoe vaak lees je niet dat ze belangrijke informatie over jouw interesses aan derden verkopen? Is dat de prijs die je betaalt voor Social Media? Twitter is gewoon leuk en makkelijk. Echter daar zitten naar mijn mening veel te veel neppers tussen en mensen die je van alles willen verkopen. Een soort advertentiekanaal dus. Toch ben ik niet negatief over Social Media. De medaille heeft immers twee zijden. Ik heb ook nu weer leuke mensen leren kennen op Twitter, net als vroeger op MySpace, Hyves, Facebook of Flickr. En zeg nu zelf... je komt toch altijd weer aardige dingen tegen, die je anders nooit gezien of geweten had. Ik ontmoet zelfs mensen via de Social Media in real life. Je bouwt een vrij aardige kennissenkring op door het ganse land. Daarom...Social Media JA! Maar....let wel op hoe en wat je schrijft, er is namelijk geen sprake van visueel kontakt! Iemand kan je dus helemaal verkeerd inschatten of beoordelen, zeker op Twitter. Dus je hebt zeker gelijk dat het af en toe net SM is!

Lauradenkt zei

Ik heb wel Hyves, maar geen heel erg actieve gebruiker. Ik ga het niet verwijderen, omdat sommige mensen alleen Hyves gebruiken en ik zo met ze in contact kom.
Maar ik snap je aversie tegen Hyves zeker. Facebook is beter :)

ben zei

Wat jij met Hyves hebt/had, dat heb ik met Facebook: ik heb wel een account maar ik ben er nooit. Het is mij iets te veel "mensen kijken en zelf langs alle kanten bekeken worden". Als ik dan toch eens inlog, word ik meteen "aangeklampt" door vrienden en kennissen uit een ver en donkerbruin verleden, die me dan meteen uitnodigen om een of ander stompzinnig virtueel spelletje te spelen. Ik weet niet of ik daar op zit te wachten. Ik behoud het account voor enkele vrienden en intimi.
Neen, dan is Twitter veel meer mijn ding. Misschien komt dat omdat het "vrijblijvender", korter en snediger is dan Facebook. Natuurlijk, lang niet alles wat op Twitter geslingerd wordt is waardevolle content maar toch heb ik het idee dat mensen Twitter met meer serieux en toewijding benaderen. En ook het "Internationalere" en brandend actuele karakter van Twitter kan mij bekoren.