maandag 4 april 2011

Eigenmerk


Sommige mensen halen er hun neus voor op. Een eigen merk van de supermarkt is aan hun niet besteed. Stel je voor dat iemand je ziet met zo’n rood witte verpakking. Of een pak koffie met “de beste keus” of “Euroshopper”erop. Nee dan betalen ze liever het dubbele voor een “merk” Het zijn dezelfde mensen die uitsluitend merk kleding kopen. Beetje dom… Je koopt namelijk de naam van het merk. Dat krokodilletje kost net zo veel als dat hele shirtje waar het op zit. Ik koop ze zelf ook wel eens hoor, via Ebay in Hongkong. Zo nep als het maar kan maar je ziet het verschil niet, gaan net zo lang mee, zijn ook kleurvast en het scheelt 75% van de prijs. Zie het maar als het eigen merk van de kleding industrie.


De eerste keer dat ik zelf bewust werd van wat de voedsel industrie stiekem doet was met Whisky van Johnny Walker. De Vomar had eens per jaar het merk Golden House in de aanbieding, koste een fractie van wat de Jan de Wandelaar koste en zat in precies de zelfde fles. Smaak technisch kwam de Golden House perfect overeen met de Johnny Walker. Dozen kocht ik er van want het was maar een korte periode per jaar voor handen. Via via kwam ik er achter dat de fabriek die Johnny Walker maakt last had van over capaciteit. Ze produceerde bijvoorbeeld 100.000 liter Whiskey voor Johnny maar de fabriek had een capaciteit van 125.000 liter. Nu kan je de fabriek sluiten als je die 100.000 liter hebt geproduceerd, maar dat is vele malen duurder dan door produceren en het restant onder een andere naam op de markt te brengen.
Of dit verhaal ook werkelijk klopt durf ik niet te zeggen.

Wel kan ik je vertellen dat ik later voor mijn werk in veel fabrieken ben geweest en met eigen ogen heb gezien hoe bij een bekend dieren voeder fabriek de zakken *PIEEEEP* werden vervangen door het eigen merk van Albert Heijn als de vul silo bijna leeg was. Als zo een silo leeg raakt zit er steeds meer poeder of kapotte brokjes tussen het voer en dat voldoet niet volgens de kwaliteitseisen van merk *PIEEEEP* Voor AH is het prima want die verkopen het onder de prijs van het “kwaliteitsmerk” maar is in feite dus gewoon het zelfde. Het zelfde verhaal bij een conserven fabriek. Er bestaat zelfs een “fabriek”in Nederland die niets anders doet dan auto (motor) onderdelen uitpakken uit onbedrukte doosjes, om ze vervolgens in te pakken in doosjes van een bepaald automerk. U begrijpt dat door deze handeling het merkloze  motor onderdeel opeens een origineel merk onderdeel is geworden en de prijs verviervoudigd. De doosjes zonder bedrukking kom je overigens gewoon tegen bij de auto onderdelen winkel, tegen gereduceerde prijzen natuurlijk, want het is een eigen merk en dus niet origineel. (echt wel)

Maar er is een markt voor want de meeste mensen betalen liever te veel want als het duur is dan moet het wel goed zijn.  Kijk ik ga echt niet zeggen dat alle eigen merken top zijn, er zit ook echt troep tussen, maar dat moet je dus gewoon even testen. Zo is er voor mij maar één echte cola en er is een redelijke tweede, maar voor de rest smaken al die andere merken voor mij naar eau de cologne. Het fruit en groenten bij de meeste supermarkten is bagger, maar de Lidl heeft prima spul voor weinig geld. Maar ja daar wil de gemiddelde merken freak zich niet vertonen. Die laten de kinderen of een “goede kennis” de spulletjes bij de Lidl halen. 

Ik ga ook een merk op de markt brengen. Ik noem het “Dickheads” en het logo zijn twee rechtopstaande gekruiste penissen. Het shirtje gaat 250 Euro kosten, is in Thailand door kinderen van vier jaar oud gemaakt en valt na zes keer wassen uit elkaar. Maar reken maar dat het verkocht gaat worden. Want er zijn nog genoeg van die op merken geilende mensen met geld te veel die het geen ruk uitmaakt waar ze hun geld aan besteden zolang het maar voor hun zelf is.

1 opmerking:

Lauradenkt zei

Haha geweldig! Ik snap inderdaad ook niet wat het probleem is met huismerken, maar ja, voor veel mensen is hun image belangrijk. Jammer dat ze niet door hebben dat het daar niet om gaat in het leven.