maandag 18 april 2011

The dog wispherer


Of te wel de hondenfluisteraar. Dat is een programma op National Geographic  waarin een soort van Martin Gaus honden op het rechte pad brengt. Martin Gaus ,voor de jonge kijkertjes, is trouwens een meneer die heeeeel vroeger op tv bij de Tros een programma had over dieren en dat heette Dierenmanieren. De Tros kun je vinden op Nederland 2. Dat is een zender waar je opa en oma wel eens naar kijken, vraag hun maar hoe je daar naar toe afstandbediend. Waarschuwing: er zijn geen video clips op deze zender en er word gewoon Nederlands gesproken. 


Die Honden fluisteraar is echt ongelooflijk goed met honden. Ik sta er elke keer weer van te kijken hoe hij valse honden weet om te turnen in hele lieve beesten. Mijn vrouw is ook een vervent kijkster van de serie en heeft alle afleveringen wel gezien denk ik. Ook steekt zij er veel van op wat ze regelmatig in de praktijk probeert te brengen op onze hond. Wij hebben, zoals de trouwe lezer wel weet, een Boxer. De enige manier om mijn hond positief te laten reageren op het bevel “Blijf binnen!” is door haar binnen op te sluiten.  Ik zou het mooi vinden als ze iets vaker luistert, maar eerlijk gezegd vind ik haar ongehoorzaam eigenlijk het leukst. Het geeft haar persoonlijkheid en als er echt iets is dan luistert ze heus wel. Misschien niet direct,maar toch.

In het bos waar we onze hond regelmatig uitlaten kom je heel veel verschillende mensen met verschillende honden tegen. Hele stoere mannen met hele kleine keffertjes. Bange mensen die hun hondje bij het zien van een andere hond direct optillen om confrontaties uit de weg te gaan, wat echt NOT DONE is. Op die manier word zo’n hondje natuurlijk vanzelf bang van andere honden (Dogwispherer materiaal) Of mensen die direct hard gaan schreeuwen als hun hond aan bijvoorbeeld mijn hond ruikt. Moet je ook niet doen, dan raken die honden opgefokt en denken ze dat ze je moeten verdedigen. Maar over het algemeen lopen er mensen die net als wij genieten van de omgeving en van de capriolen die onze hond uithaalt.


Maar… er loopt één soort honden uitlaat persoon in de rondte die slaat echt alles.De Hondenschreeuwer.
Dat is het type dat op “de hondenclub” ook al met iedereen ruzie heeft omdat ze iedereen daar te soft vind, zelf liever in het leger had gezeten, ‘s avonds met de hond mee eet en met de linker voet achter haar linker oor krabt. Ze is behangen met allerhande attributen en riemen en heeft zo’n heuptasje met honden snacks. Zo heeft ze een wurg riem, een stelriem, een werpriem, een uitloopriem maar geen heupriem, want haar leger broek hangt op half zeven. De stront van haar hond ruimt ze gewoon met haar blote handen op, puur natuur vind ze. Haar hond spreekt ze in het Duits aan en ik moet eerlijk zeggen dat een rol als Obersturmbahnführer in Soldaat van Oranje haar niet had misstaan. Je ziet of hoort haar nooit aankomen want ze maakt geen gebruik van de zo mooi aangelegde paden, dat is voor mietjes. Ludo, zo heet haar hond, komt vaak grommend de bosjes uit en probeert indruk te maken op mijn hond, maar die wil niks weten van Pekineesjes  en meestal is één keer blaffen van mijn hond wel voldoende om Ludo weer het bos in te sturen. Het baasje er achteraan schreeuwend ”STEHEN BLEIBEN DU HUND!”  


Van een hond moet je gewoon genieten en er niet te veel van vragen qua gedrag. Natuurlijk zijn er wat basis dingetjes die je een hond wilt/moet aanleren maar ga het nou niet overdrijven en probeer er geen mens van te maken. Die hond van ons snurkt als een dronken vent, en dat schijnt te betekenen dat ze het erg naar haar zin heeft bij ons. En dat wilde ik graag zo houden, dus geen hondenfluisteraars aan mijn hond.

2 opmerkingen:

Lauradenkt zei

Het is weer grappig geschreven! Ik heb geen hond en ik kijk the dog whisperer niet, maar ik heb er wel goede verhalen over gehoord inderdaad.

ben zei

Ik zal eerlijk zijn, ik heb het niet zo voor honden. Als kind een paar trauma's opgelopen denk ik. Aan de hond herkent men het baasje. Zo hebben politiemensen en soldaten vaak een Duitse of Mechhelse herder, hebben bepoederde dames met een bontjas vaak een aangeklede pekinees bij zich en homo's die hebben natuurlijk een windhond. Maar wat te denken van poedeleigenaars?