vrijdag 29 april 2011

Genoeg is genoeg

Weet je, soms is het genoeg en moet je gewoon stoppen. Dat punt zal ik ook wel eens bereiken hoop ik. En als ik dan niet uit mijzelf stop help mij dan herinneren. Niets is zo tragisch als een uitgerangeerd iemand die nog verwoede pogingen doet om dat gene waar hij/zij ooit goed in was, zo goed en zo kwaad uit te voeren, met het gevolg dat die persoon zwaar voor paal staat.


Voorbeelden?
Peter Koelewijn in het programma  “De beste zangers van Nederland” bijvoorbeeld, sorry hoor, maar wat doet die man daar. Zingen kon hij vroeger al niet laat staan nu. Hij vergeet zijn tekst ,houdt geen maat en beweegt alsof hij in zijn broek gescheten heeft. Kijk, good old Hansie Bouwens oftewel George Baker geeft zelf al aan dat wat hij doet puur voor zijn eigen lol is en dat hij niet bij de beste zangers hoort. Maar die ouwe gek zingt wat mij betreft 1000 maal beter dan die schorre kraai van een Koelewijn.
Steven Seagal altijd al een kwijlebal gevonden met zijn fluisterstemmetje en rare vechtsport bewegingen. Een heel slechte acteur al tijdens zijn hoogtij dagen vind ik, maar daar kunnen de meningen over verdeeld zijn. Echter wat deze man tegenwoordig presteert in films is zwaar beneden pijl. Hij is twee maal zo zwaar geworden en lijkt op Elvis in zijn laatste dagen. Tergend traag staat hij met zijn armen te zwaaien alsof hij gebaren taal staat uit te beelden en dat moet dan een vechtsport voorstellen. Hij staat zo slecht te acteren dat zijn tegenspelers niet eens terug vechten. Gewoon stoppen nu en dat geld ook van Jean KLOOT van Damme. 

Dat zijn er een paar die mij als eerste te binnen schieten, maar er zijn er nog zat van die trieste figuren die waarschijnlijk alleen nog voor het geld staan te “performen”. Jacques Herb die al sinds 1971 het nummer Manuela staat te vertolken, Bonnie st Claire  idem maar dan met Bonnie kom je buiten spelen en droog je tranen Pierrot. Lee Towers die zijn arm uit de kom staat te shaken in het bejaarden tehuis. Als iemand het “clearly now” zou moeten zien is hij dat toch. Voor het geld hoeft Leen het niet meer te doen, maar hij krijgt er nog een harde piemel van, van die kwijlende oudjes die met zijn liedjes mee murmelen. Te triest.

Maar ja zolang er nog vraag naar dat soort trieste artiesten is, waarschijnlijk omdat ze voor vijfentwintig Euro en een fles jenever komen opdraven, zullen ze hun kunstje blijven doen. Het trieste lot van zo velen die nu nog in de roes van het beroemd zijn zitten zoals al die talentenjacht show winnaars en ik ben bang dat we tot hun tachtigste naar de boeren en scheten van Geer en Goor moeten luisteren.

2 opmerkingen:

ben zei

Het is triest, dat is waar. Blijkbaar werkt de roem voor een belegen artiest zoals een shot voor een junk. En het respect voor de artiest op zijn retour is gewoon te groot.
Waarom blijven deze mensen zich tot in lengte van dagen onsterfelijk belachelijk maken? Vermoedelijk omdat ze simpelweg niets anders kunnen. En het moet toch zo zijn dat er een markt bestaat voor de fratsen van zulk een overjaarse artiesten?

Lauradenkt zei

Toen ik de eerste paar zinnen las, was ik even bang dat je zou zeggen dat je ging stoppen!

Helaas zie je dat bij veel artiesten dat ze van hun roem willen blijven genieten, maar de roem eigenlijk al verdwenen is. Dat is vooral erg zielig voor die mensen zelf, want hun reputatie wordt dan alleen nog maar slechter en slechter.

Vooral triest vind ik die mensen die aan spelletjesprogramma's en dergelijke meedoen om zo nog een beetje bekend te blijven.