vrijdag 8 april 2011

Koninginnedag


Het is weer bijna zover. De dag dat “alles mag” Iedereen mag zonder vergunning troep aan de man brengen. Alles behalve voedsel mag je verkopen aan een ieder die daar oren naar heeft. Hier in Hoofddorp was dat vroeger best een leuke bedoening met optredens van toen bekende artiesten en er was iets van kinderdisco meen ik. Maar op de een of andere manier is dat ergens fout gelopen en nu moeten we het doen met vijf straten vol met rommel, troep en bende. Geen gezelligheid. Vorig jaar hebben we nog een laatste poging binnen eigen gemeente gedaan. Dit jaar gaan we weer ouderwets naar Amsterdam.


Dit jaar is volgens mij ook nog de laatste keer dat dit feestje word gehouden. Jaha echt waar. Volgend jaar komt Wim Lex aan de “macht”en die gaat alles anders doen. Dan word het Koningendag, wat op zich al niet bekt en helemaal niet omdat we al Drie Koningen dag hebben. Het feestje zal worden vervroegd naar 8 April, wat op zich niet echt vervelend is, maar er mogen geen Oudhollandse spelletjes meer gedaan worden. Alleen educatief onderlegde spellen die milieu technisch en water technisch goed in elkaar zitten worden nog gedoogd. De Koets word omgesmolten en Wim Lex zal met de Prius en zelf achter het stuur zittende het markt plein op komen rijden.

Onzin natuurlijk. Ik geef er alleen maar mee aan dat zo’n volksfeestje toch aan verandering onderhevig is. Soms omdat het met de tijd dient mee te gaan, soms door niet meewerkende gemeentes of tegenstrijdige belangen bij de organisatoren, en soms omdat er mensen zijn die er gewoon een zooitje van maken. Zonde, Koninginnedag is toch het laatste echte Hollandse volks feest wat we nog overhebben. We hadden al Sintmaarten, wat overigens alleen in Noord-Holland werd “gevierd”en langzaam het land veroverde, maar dat word nu heel langzaam weg geduwd door het onzinnige Amerikaanse Halloween. Sinterklaas wordt steeds minder gevierd en daarvoor in de plaats steeds vaker het Amerikaanse Kerstman gebeuren. Waarom nou altijd dat Amerikaanse? We gaan toch ook niet opeens met zijn allen aan de Ramadan of aan het slachtfeest. Nou dan. 

Zag laatst ook dat er steeds meer gedaan word aan Saint Patrick’s day. Totale waanzin, wij hebben daar als Nederlander helemaal niks mee, dat is een Iers feestje en dat moeten we ook zo laten. Daar moeten wij ons helemaal niet mee gaan bemoeien, voor je het weet staan we in een groen shirtje oléhé olé te roepen in een Hollandse kroeg. Dat is toch net zoiets als Pizza’s eten bij de Chinees. Als ik Saint Patrick’s day wil vieren dan ga ik wel naar een Ierse pub. Zorg liever voor een echt Hollandse Koninginnedag ipv je te bemoeien met buitenlandse feestjes.

Waarschijnlijk is dit een vergeefse oproep dus als ik over 10 jaar kleinkinderen heb dan zal ik met hun op 30 April al hink stap springend met lampion in de hand sinterklaas liedjes zingend naar de Koninginnedag viering in het openlucht museum in Enkhuizen moeten gaan ben ik bang.

1 opmerking:

Lauradenkt zei

Ik denk zelf niet dat Koninginnedag zo snel weg zal gaan. Stel je voor dat Willem-Alexander het af zou willen schaffen, dan zouden er toch wel protesten zijn (hoop ik). Maar het is inderdaad raar dat we opeens saint Patrick's day gaan vieren, dat snap ik ook niet helemaal.