woensdag 27 april 2011

Als kat en muis


Dat ik gek op dieren ben hoef ik denk ik niet uit te leggen. En misschien juist daarom heb ik in sommige gevallen best wel weer een hekel aan sommige dieren, of aan de mensen die, die dieren in huis hebben gehaald. Zo ben ik een echte honden man maar heb geen hekel aan katten zolang ze maar niet in mijn tuin hun behoefte doen. Ik weet dat je als kattenbezitter je katten vrij laat lopen dat je het niet echt onder controle hebt waar je kat poept en plast. Maar je weet wel dat jouw katten het meestal bij de buren doen. Vind ik niet netjes. Hoe zou je het als katten bezitter vinden als ik opeens in je achtertuin sta met mijn hond en laat haar een flinke hoop dumpen tussen je Begonia’s? Nou dan. Zorg dat die beesten het bij je thuis op de kattenbak doen.


Ook heb ik moeite met beesten in een te kleine behuizing. Zoals Cavia’s en Hamsters of vissen in een kom. Eigenlijk ook met beesten in een terrarium zoals salamanders,kikkers en slangen. Op de een of andere manier vind ik dat niks, wel mooie beesten maar hun leefomgeving is te beperkt. Zelf heb ik vroeger nog zo’n acht-vormig zwembadje met een eilandje met plastic palmboom gehad waar van die hele kleine roodwang schilpadjes rond dobberde. Kei zielig natuurlijk, vind ik nu. Helemaal omdat we ze door de WC hadden gespoeld omdat ze dood waren volgens mijn ouders, die niet wisten dat die beesten een soort van winterslaap doen. Ook heb ik een Cavia en Hamster gehad toen ik klein was. Die beesten zijn letterlijk dood geknuffeld. Zou verboden moeten worden.

Hoewel ik dus de schurft heb aan katten die in mijn tuin poepen heb ik eigenlijk een hekel aan de baas van die kat. In mijn buurt sterft het echt van de katten en die komen om de beurt even mijn border checken op verse aarde. Soms jaagt mijn hond ze weg maar meestal moet ik het doen. Dat wegjagen van katten keert zich nu tegen mij. We hebben muizen in de schuur. Wij zijn vervend vogel bijvoer strooiers voor die gezellige leuke vogeltjes die het in de winter zo moeilijk hebben met het vinden van voedsel. Dat spul zit in plastic zakken en ligt in de schuur. Daar komen dus muizen op af.

Eerst ééntje, die zagen we door de tuin huppelen en die werd door het hele gezin als “lieeeef” bestempeld. “Ah kijk nou wat een scheetje, wat liehief” Nou Poepescheetje had heel die zak vogelzaad aan gort gevreten en de inhoud verspreid over de grond achter de daar staande troep. Dat trok nog meer muizen aan en daar kwam ik eigenlijk pas achter toen ik vond dat Poeliewoelie wel erg groot en dik geworden was. Ze had een vriendje. En laatst toen we vrienden op bezoek hadden en we heerlijk in de tuin zaten, kwamen ze regelmatig even buurten die twee gezellige lieve Schetedrolletjes van muizen.

Ik heb heel de schuur leeg gemest, en het voer verpakt in een blikken trommel. Op de route van die levens gevaarlijk knaagdieren heb ik diverse vallen neer gezet. Voor je het weet heb je een leger van die muizen en trekken ze je huis in. Terwijl ik dit schrijf zit er eentje prinsheerlijk in de zon achter in de tuin terwijl 2 meter boven zijn hoofd de kat van de buren over de schutting loopt. Het lijkt alsof ze elkaar begroeten en dat de kat van de buren zegt: “moguh lekker ding , weertje he? Ik ga zo weer eens heerlijk poepen tussen zijn bloemen als hij niet kijkt. En jij? Nog iets gesloopt in zijn schuur?” 

Als katten niet eens meer achter de muizen aangaan en honden niet meer achter katten dan is er iets goed mis in de dieren wereld. Of zouden er geheime afspraken gemaakt zijn en heerst er nu vrede in de dieren wereld? Zij wel. Maar voorlopig hebben ze oorlog met mij. Ik stel een NO Snaai Zone in rond mijn schuur voor de muizen, zet lokdozen voor de mieren neer, hang wespen vallen op en hou de wacht met een emmer tennisballen tegen de katten. Pokken beesten ook allemaal.

1 opmerking:

Lauradenkt zei

Haha, hij is weer leuk geschreven! Ik ben zelf een kattenliefhebber (voor de rest houd ik niet van dieren), maar met een broer en een vriend die daar allergisch voor zijn heb ik er niet zoveel aan.