maandag 21 maart 2011

Blender


Ik heb een blender gekocht. Van de Hema voor 15 euries. Niet dat ik er nog geen had, maar die oude hele dure was aan vervanging toe. Ook heb ik nog een staafmixer met zo’n hulpstuk erbij waar je bijvoorbeeld uien mee kunt malen. Waarom ik die dingen heb? Vroeger wist ik dat niet, maar nu heb ik een mond waar op de plaats waar eens tanden zaten nu gaasjes en hechtingen zitten. De hechtingen zitten zo strak dat door de zwellingen mijn tandvlees meer wegheeft van een rollade dan datgene waar je normaal gesproken de rollade mee eet.


Op de dag na de controle van de arts zat het gebit ongemakkelijk maar hij zat wel. Dapper probeerde ik al bijt en kauw bewegingen te maken. In eerste instantie “droog” en later voorzichtig met een zacht tumtummetje. AUW! Alsof ik op een steentje beet. Ik kwam er niet door heen. “doorbijtertje”als ik ben ,schoof ik des avonds gewoon aan bij de aardappels met spinazie a la crème. Flink geprakt moest dit toch enigszins naar binnen te zuigen zijn en de stukjes aardappel waren flink gaar gekookt dus dat hoefde geen problemen op te leveren. Tussen het naar binnen schuiven en het doorslikken in verloor ik de helft van de spinazie, en de stukjes aardappel waren ook nu te hard om door te bijten. Einde missie en flink teleurgesteld weer aan de geprakte banaan met vla.

S ‘avonds opeens een flinke zeurende pijn onder het boven gebit. Vervolgens het gebit maar losgetrokken uit de overvloedig gebruikte kleefpasta en daar was de verdwenen spinazie. Het hele gebit zat onder spinazie en ander zooi wat ik die dag had proberen te eten. Omdat het gebit nog niet opperbest zit zorg ik bij het maken van de hapbeweging er voor dat ik met de binnenkant van mijn wang het gebit uit zijn positie druk en zo ruimte creëer voor het eten om tussen gebit en gehemelte en tandvlees te schieten. Vanaf dat moment heb ik alleen nog gegeten met het gebit uit de mond. Dat doet minder pijn en het scheelt een hoop gedoe met schoonmaken. Alleen alles wat groter is dan een platgeslagen doperwt krijg ik niet weg. Vandaar opeens die blender.

Die blender stond al jaren ergens in een keukenkastje bij de afdeling “handige dingen voor in de keuken die je nooit gebruikt” Het eerste “gerecht”werd een Bami soepje. Ja ook die slierten Bami krijg ik niet in één keer weg. Dus in de Blender ermee, kokend water er op en Blenden maar. Ik had de zachte droge TIK serieus moeten nemen maar ik schonk er geen aandacht aan. Tijdens het blenden schoot een flink deel van de soep uit de Blender. Deed ie anders nooit…Toen de soep naar mijn huidige maatstaven goed was geblend klikte ik de glazen maatbeker los en tilde hem op. Alle soep liep er aan de onderkant uit. De glazen maatbeker was geklapt! Waarschijnlijk door het kokende water. Tweede poging gedaan met nieuw pakje Bami soep en de staafmixer plus hulpstuk, welke alleen niet vocht-dicht is af te sluiten. Al handen brandend aan de hete bouillon is het uiteindelijk toch nog gelukt om een half kopje Bami soep te maken. Nu weet je ook waarom we nu een nieuwe Blender hebben gekocht, met plastic maatbeker.

Vandaag ga ik los met de blender want ik gier werkelijk van de honger, nee geen trek maar echt honger. Ik ga alles wat ik ook maar kan bedenken in die blender mikken. Ik begin met lasagne en dan een gehaktballetje met mosterd denk ik of zo. Ja ik weet van gekkigheid niet wat ik moet eten. Dus alle suggesties zijn welkom. Morgen mogen de hechtingen eruit en krijg ik een soft laagje in het gebit. Hopelijk gaat het eten dan beter.

Geen opmerkingen: