zaterdag 25 september 2010

Kippenvel


At home, drawing pictures of mountain tops
With him on top, lemon yellow sun
Arms raised in a V
And the dead lay in pools of maroon below

Pearl Jam - Album: Ten - 1991



Mooi he? Dit is het eerste couplet van het nummer "Jeremy" van Pearl Jam. Op zich een dramatisch nummer gezien het onderwerp, maar zo ongelooflijk goed qua tekst zang en muziek dat ik er nog steeds kippenvel van krijg als ik het hoor.



Zowel ik als mijn vrouw vonden Pearl Jam helemaal het einde en toen Pearl Jam destijds optrad in Ahoy waren wij een van de eersten met kaartjes. Ondanks dat mijn vrouw toen hoogzwanger was van onze eerste begaven we ons toch tussen het gedrang in het uitverkochte Ahoy. Het nummer Jeremy klonk live nog intenser en die avond besloten we dat als onze eerste een jongen zou zijn, dat zijn naam Jeremy zou zijn. Het werd echter een dochter… Feit blijft dat het nummer zo'n indruk op ons had gemaakt dat we onze eerstgeborene ernaar wilden vernoemen. En dat kan ik van de huidige nummers eigenlijk niet zeggen. Ik mis de inpact die nummers op mij konden hebben. Natuurlijk zijn er platen die ik leuk,goed of geweldig vind maar er zit er niet een bij die mij echt raakt. Niet dat er geen goede teksten worden geschreven tegenwoordig maar het totaal plaatje klopt gewoon niet. Nu moet ik eerlijk zeggen dat Nick en Simon een goede poging doen. En na dat programma"de beste zanger van Nederland" was ik zeer aangenaam verrast door Jan Dulles van de 3 J's. Sorry we dwalen af.

Even een stukje pulp dat, terwijl ik dit schrijf, aan mij voorbij trekt via TMF ene Taio Cruz


I came to dance, dance, dance, dance

I hit the floor
'Cause that's my, plans, plans, plans, plans
I'm wearing all my favorite
Brands, brands, brands, brands
Give me space for both my hands, hands, hands, hands
You, you
Cause it goes on and on and on
And it goes on and on and on

Sterk he? die herhalingen en dat dance opeens helemaal chill rijmt op hands.NOT! Een goede tekst hoeft helemaal niet te rijmen , sterker nog het maakt het alleen maar zwakker. Mijn dochter vind dit soort muziek helemaal chill en snapt haar vader niet als hij met zijn luchtgitaar afgewisseld door de air drums en als het moet ook nog de vinger saxofoon nummers van bijvoorbeeld Pearljam ,de Dijk en Golden Earing meespeelt. Dat vond ik ook van mijn ouders als voor de 4e keer die LP van Creedence Clearwater Revival gestart werden ze zo raar zweverig stonden te springen. Alhoewel ik hun muziek (CCR) zelf wel ben gaan waarderen naarmate ik ouder werd, vond ik hun teksten nou niet bepaald sterk. Het alom bekende Suzie Q lijkt opzich veel op die van meneer Cruz hierboven.

Oh, Susie Q, Oh, Susie Q

Oh, Susie Q, Baby I love you, Susie Q
I like the way you walk
I like the way you talk
I like the way you walk I like the way you talk, Susie Q

Zit ik toch opeens mee te neuriën met Swedish House Maffia, en qua tekst wil hij eigenlijk alleen maar iemands naam weten. Omdat diegene hem dood gemaakt heeft ofzo. Het kan dus wel, een shit tekst, geen echte instrumenten en ik die het probeer mee te musiceren door op de juiste beats en breaks op de enterknop van mijn laptop te drukken. Mijn lucht keyboard zeg maar.


luister en kijk via de link naar Jeremy van Pearl Jam
http://www.youtube.com/watch?v=e3mcBn3zXM0&feature=related



Geen opmerkingen: