zaterdag 28 januari 2012

Horrorwinter

Mietjes zijn het, allemaal. De jeugd van tegenwoordig heeft het al koud als het onder de 20 graden is. Hou toch op man. Ik heb maar één bal, die andere is er afgevroren toen ik 14 was en als kleine jonge nodig moest plassen tijdens een barre schaatstocht in Heeremekutteveen. Min 15 was het. Mij hoorde je niet… mijn stembanden waren namelijk ook stijf bevroren.

Als je nog nooit schaatsend over de stoep naar school bent gegaan heb je geen horror winter meegemaakt. Als het snot als ijspegels aan je neus heeft gehangen tijdens de glibberende tocht op de fiets naar school, als je flauw bent gevallen toen je van de ijskou het veel te warm gestookte fietsenhok op school inkwam, als je je erwtensoep met een beitel en een hamer zittend op je bevroren kont in de luwte van een koek-en-zopie tent hebt gegeten, pas dan mag je zeggen dat je echte winters hebt meegemaakt.

Ik heb het zo koud gehad vroeger dat ik nog steeds na loop te rillen. Niks ijshockey schaatsen met ingebouwde verwarmingselementen, Nee , wij hadden gewoon te kleine stalenoren van de V&D met bevroren veters en tenen. En dan lopen slalommen op natuurijs waar de eenden snachts met hun poten in waren vastgevroren. Weet je hoe moeilijk dat is, ijshockey op stalen noren en scheurijs met ingevroren eenden? Als je dan per ongeluk zo’n eend in tweeën schaatste, ….dat waren pas horror winters.

Nu is er opeens een hoop gedoe op radio en tv. Piet Paulusma loopt met een harde, Timofeef praat met overslaande stem en die ijsmuts van een Helga van Leur die staat terstond een orgasme te krijgen, ja hoor joepie het gaat vriezen, een echte horror winter want het gaat een week lang vriezen. (ijs)Kappen nou, het is tegenwoordig al een horror winter als Beau van Erven Doorens en Albert Verlinden de hele winter periode op tv zijn. 

Nee die kou valt wel mee. Gewoon een extra truitje aan. Laagjes, dat is de truck. Het hoeft niet dik te zijn zolang het maar meerdere laagjes zijn. Dat houdt de kou tegen.
En een voorverwarmde auto natuurlijk.

9 opmerkingen:

Suske. zei

deze winter noem ik ook geen winter, da's een natte lente of herfst, niets anders.

Molly zei

Ach gossie Die Piet Paulusma!
hahahaha

Robert Keizer zei

Leuk stukje om te lezen. Het is natuurlijk ook van de zotte dat we al maandenlang worden bestookt met die zogenaamde 'horrorwinter' terwijl het tot deze week vooral lente was.
Nu is het eindelijk een beetje aan de koude kant, en meteen begint het eeuwige gezemel over de Elfstedentocht weer.

Qua #realeren
Mij vallen helaas wat slordigheden cq tik/taalfoutjes op. Dat vind ik jammer. Onvolkomenheden hier en daar zijn bij blogs nooit heel erg, hier zie ik er toch wat teveel.

Unknown zei

Haha, die schaatsend naar school winter komt mij bekend voor. Die bevroren veters ook...

Mén, ik word oud..

Bedankt voor de big smile die je mij bezorgd hebt ( #realeren )

Dina zei

Echte winters heb ik ook mee gemaakt. Niet naar buiten kunnen, omdat de deuren ingesneeuwd zijn. Schaatsen op straat. Schaatsen überhaupt (want dat kan nu ook nog niet).

Karin zei

Nee ik heb nooit naar school kunnen schaatsen, helaas. Ik ben echt een winterkind en vind de kou heerlijk.
Leuk dat je in #realeren zit :) Ik zat er vorige week in en werd helemaal blij van alle reacties.

Jacob Jan Voerman zei

Pas als je niet naar school hoeft vanwege het weer. Dán pas heb je een echte winter. Want wij harde bikkels kregen nooit ijsvrij.doorwerken moesten we.

pas toen het in de winter 78/79 fysiek onmogelijk werd om in Drachten te komen, hoefde ik niet naar school.

dat waren pas tijden, en dar werd toen niet eens over getwitterd!

Lotty zei

Er schuilt waarschijnlijk een cabaretier in jou... daarom mis ik waarschijnlijk een stem en de gebaren bij dit verhaal. Ik hoor wel je stem, maar kan me toch geen voorstelling bij je maken...

Heb je hier iets aan?
#realeren

*eSThER* zei

Hahaha, herkenbaar. En ondanks dat ik geen echte jongere meer ben...of beter gezegd echt geen jongere meer ben (maar je bent zo oud als je je voelt toch?) heb ik ook een hekel aan temperaturen onder de 20 graden ;). Misschien juist doordat ik vroeger schaatsend over de stoep naar school kon...brrrr.