vrijdag 27 januari 2012

Holleeder

Toch een beetje een knuffel crimineel geworden. Alles wat hij doet wordt breed uitgemeten op tv en andere media. Hij is nu een beetje zielig want heeft dingen met zijn hart en zo en ziet er volgens Peter R. aangeslagen uit. Ook is hij zijn leven niet zeker, want er zijn er zat die hem nog liever vandaag dan morgen onder de groene zoden zien liggen.


Ik moet altijd terug denken aan de Heineken ontvoering. Dat waren nog eens tijden. Lullig voor Heineken en zijn chauffeur natuurlijk, maar het gaat mij om de spanning die er toen heerste en het feit dat je het een beetje kon volgen in de krant. Geheimzinnige berichten bij de felicitatie sectie en uitgebreide tekeningen en situatie schetsen.

Na verloop van tijd kwam er een boek uit over Holleeder en kornuiten en eigenlijk is met het boek van Peter R. mijn fascinatie voor de `polder maffia` ontstaan. Het boek las als een jongens boek en ik kreeg gaandeweg een soort van respect voor die gasten. Niet om de strafbare feiten maar om de manier hoe ze alles hadden aangepakt. Ik weet dat het fout klinkt maar dat is het niet. Het gaat mij om hoe de machine loopt en hoe er gedacht werd binnen dat milieu. Je moet er maar op komen en je moet het maar durven. Alles wat er aan boeken is verschenen over de Nederlandse penose uit die periode heb ik verslonden. Van de IRT affaire tot de Endstra tapes. Heerlijk, en het grappige is dat als je al die boeken leest je opeens zelf verbanden gaat leggen en een steeds duidelijker beeld krijgt van wat er zich heeft afgespeeld in die ongrijpbare wereld.

Mensen die de boeken ook gelezen hebben begrijpen wat ik bedoel. Het is van een heel ander allooi dan die flapdrol van een Joran van der Sloot. Hij is gewoon niet goed bij zijn hoofd. De mannen waar ik het over heb zijn stuk voor stuk slimme mensen. Niet volgens onze wetten, maar ik weet zeker dat als die heren in het wettelijk goedgekeurde zaken leven waren gestapt, zij allen zeer geslaagd zouden zijn geweest in zaken. Nu zijn de meesten dood en de rest zal ook snel volgen. Holleeder inclusief. Op zich is dat best zonde. Er gaat een interessant slag mensen verdwijnen en ik houd mijn hart vast voor de opvolgers. Dat zijn echt rücksichtsloze criminelen waarbij alles om geweld draait. Tuurlijk had Holleeder in zijn nadagen ook losse handjes en ging hij van het `zakelijke`pad af en leek meer op een incasso bedrijf die met harde hand incasseerde. Maar daar heb ik het ook niet over. Ik ga verder terug, nog van voor de lange reeks executies. Toen was de Holleeder bv nog “eerlijk”.

Van mij mag hij blijven leven en een boek uitbrengen over de tijd van voor de Heineken ontvoering. Over die bankovervallen met speedboten en andere zaken die ze toen hebben uitgevreten. Dat zit er aan te komen hoor, want die Peter R. hangt alweer om hem heen. Ik kan niet wachten.

Geen opmerkingen: