maandag 26 augustus 2013

JONGE OUDERS

laten we eens de Nederlandse toeristenvallen uitproberen zei ik zelf nog. Veel verder dan Giethoorn, het Muiderslot en de Apenheul zijn we niet gekomen. Het Muiderslot hebben we bezocht omdat we toevallig in Muiden waren. Het is op zich wel grappig, maar om daar nou zo veel entreegeld voor te betalen, dat is achteraf gezien wel jammer. Het voordeel van het Muiderslot was (Ook achteraf gezien) dat er geen kinderen waren.


Niet dat ik iets tegen kinderen heb hoor, in tegendeel. Maar kinderen houdt automatisch in dat er ouders mee komen. En die jonge ouders van tegenwoordig, die snappen het allemaal niet zo. Zo snappen ze bijvoorbeeld niet dat ze op die kinderen moeten letten en hun kinderen moeten behoeden voor gevaar. Jonge ouders moeten ook zorgen dat zij zelf en hun kroost andere mensen niet tot last zijn.
Zo kwamen wij in de Apenheul meerdere hoogzwangere meisjes tegen met een peuk in hun mondhoek en een hooguit 1 jarige hummel in een buggy. Die buggy wordt gebruikt als botsauto om zichzelf dichter bij het hek te positioneren. Zelfs een simpel "SORRY" kan er niet vanaf als ze je in je rug rijden. Wel boos kijken als het beentje van de buggyvulling dubbel klapt tegen mijn kuit. De buggy's kan je als jonge onaangepaste ouder, als je zelf bij de bavianen staat te kijken, ook gewoon midden op het looppad neerzetten terwijl je kind al kruipend langzaam de pleiterik maakt. Wij, de vervelende mensen die daar ook zijn, zetten al die karretjes wel even voor je aan de kant.
Bij de loslopende aapjes staan grote borden waarop duidelijk wordt uitgelegd dat die beesten kunnen bijten en dat je ze met rust moet laten. Dit geld natuurlijk niet voor de jonge ouders van nu, die lokken de aapjes naar hun kroost zodat de kids bij de apen aan de staarten kunnen trekken of de ogen in de schedels kunnen drukken. Lachen toch? Maken we er meteen een geinige foto van. Vervolgens zetten we die direct op Facebook  Dat er ondertussen in het handje van hun kroost wordt gebeten hebben ze te laat door. Kut apen zijn het.

Ik snap überhaupt niet wat je met een kind dat zelfs nog niet eens weet dat hij bestaat, de hele dag in de buggy ligt te slapen en als ze wakker zijn alleen maar schreeuwen om eten, wat je dan in een druk pretpark moet. Dat kind heeft er niks aan. Over schreeuwen gesproken, waarom schreeuwen die kinderen allemaal zo? Staan ze een halve meter naast elkaar keihard tegen elkaar te schreeuwen... doe ff normaal! Ouders, zeg er wat van. neuhhh die hebben het te druk met whatsup en Facebook.

Op de parkeerplaats kom je ze weer tegen. Sta ik bij de betaalautomaat mijn parkeerkosten te voldoen, kruipt er zonder dat ik het in de gaten heb een klein kindje achter mij. Bij het weglopen breek ik bijna mijn strot en de nek van het kind. Al die tijd staan de ouders er naar te kijken hoe dat mis gaat. Wat snap ik nou niet.?! Zijn ze debiel, blind, doof stom? Dit soort jonge ouders stappen dan in een tweedeurs snelle auto, meestal zwart, met uitlaten zo dik als mijn kuiten, en een geluidsinstallatie waar menig discotheek jaloers op is. De auto is gekozen in de tijd dat ze nog geen kinderen hadden, nu niet echt handig met dat kinderzitje vlak naast de subwoofer. Maar net als de muziek gaat die auto wel keihard, en met zo een auto hoef je je ook niet aan de verkeersregels te houden.

Ik wil helemaal niet de fatsoensrakker of de oude zeurpiet uithangen, maar dit gaat er bij mij heel slecht in. Onverantwoordelijke, arrogante, egoïstische figuren zijn dit. Zielig voor die kinderen...

oja. Giethoorn is precies wat ik dacht. Een toeristenval en veel water, leuk voor je kinderen als die nog niet kunnen zwemmen.





Geen opmerkingen: