woensdag 17 juli 2013

PROJECT


Hoe verwijder je een boomstronk? Die vraag spookte al ruim 2 jaar door mijn hoofd. Voor mijn deur stond vroeger een grote berkenboom. Op verzoek van ongeruste buren die bang waren dat de boom zou omwaaien en vanwege het feit dat de vogels die de boom bewoonde de auto onder poepten, hebben we die boom ongeveer 2 jaar geleden omgehaald. Alleen de kluit stak nog een 20 cm boven het maaiveld uit.


Diverse keren heb ik met een schep in mijn hand bij de stronk gestaan. Niet dat ik ging graven maar meer een gebaar van goede wil naar mijn vrouw toe. Meestal kwam ik niet verder dan éénmalig met veel kracht de schep de grond in rammen om na 4 cm al op een dikke wortel te stuiten. Dat voelt alsof je met 20 km per uur met je schouder tegen de muur klapt. Poging gestaakt.

In het voorjaar bij het eerste zonnetje gaat “het buiten dingen doen” bloed kriebelen en dan pak ik al gauw weer de schep om “dingen“ in de (voor) tuin te doen.
Eerst het welig groeiende onkruid weghalen want er staat tenslotte ook nog een bestratingsprojectje te wachten en dan moet het onkruid eerst weggehaald worden. – gelijktijdig met het weghalen van de boom is het bestratingsproject ontstaan, een bestrate voortuin vergt nu eenmaal minder onderhoud en daar hou ik op zich wel van –Het weghalen van het onkruid is een tweemaandelijks terugkerend klusje.

 De wortels van de boom hebben jarenlang in gestaag tempo de oprit ondermijnd en en-passant het riool in tweeën gedrukt. De oprit opnieuw betegelen heb ik al eens opgestart als project. Dat de grindtegels 10 cm dik waren had ik niet gedacht  maar wel kunnen weten, er moet tenslotte een auto op kunnen rijden. Gewapend met hark, schep en rubber hamer ben ik het gevecht aangegaan met de oprit en de oprit heeft gewonnen. De tegels liggen wel iets hoger maar echt recht liggen die zware krengen niet. Aan de zijkant van de oprit ligt nog een strook braakliggend tuin waarin de boom zijn domicilie had. De katten uit de buurt vonden het een mooie kattenbak. Die ruimte moet dus nog bestraat worden. Om te kunnen straten moest die kluit er dus eerst uit.

Nu heb ik eindelijk de moed opgepakt om de kluit te verwijderen. Eerst rustig rond de wortels ruimte gemaakt en de dij-dikke wortels blootgelegd zodat ik er met de reciprozaag stukken tussen uit kon zagen. Er zat verdomme nog een hele boom onder de grond. Nadat alle wortels waren geamputeerd bleef ik nog met een kluit van dik 100 kilo in de ontstane kuil zitten. Nu had ik wel hulp van mijn allerbeste buurman maar ik zag ons nog niet met zijn tweeën dat brok dood hout uit die kuil duwen.
Gelukkig ging tijdens het nadenken over hoe we dat onding uit die kuil moesten krijgen de telefoon dus kon ik mij even afzonderen. Mijn buurman zag ik ondertussen vanuit mijn ooghoeken met zijn auto slippende bewegingen maken en met gierende banden en koppelingsplaten trok hij de stronk er uit. Biertje!


Weer een klus plat! Nu nog dat stukje tegelwerk en dan is het weer mooi geweest dit jaar. Ik heb tenslotte twee weken geleden ook nog de badkamer afgemaakt , ook een project wat drie jaar geleden is gestart. Het project zolder blijft een pending project tot de kinderen het huis uit zijn. Wel al gestart maar al 10 jaar in de ontwerp fase. Ooit is het huis af en dan gaan we waarschijnlijk verhuizen. Op zich ook weer een leuk project.

Geen opmerkingen: