dinsdag 13 maart 2012

Achtergrond


Ik heb het er al eens eerder overgehad in mijn column “klapvee”. Mijn 15 minutes of fame in de studio van Barend en van Dorp. Als klapvee zat ik daar met twee van mijn vrienden in het publiek. In de column besprak ik het typische studio publiek en hun pogingen om in beeld te komen. Een dergelijk publiek kom je ook bij de wereld draait door tegen. Mensen die heel langzaam vanachter de gast die in beeld is tevoorschijn schuiven.

Nu zag ik een soortgelijk verschijnsel ook al bij het journaal. Daar zie je dan van die lollige pubers die rare bekken trekken achter de reporter. Of volwassen mensen die je twee , drie keer opnieuw langs ziet lopen. Zijn we in beeld? Ja,hoor je bent in beeld en heel Nederland ziet hoe simpel je bezig bent. Maar nu zie ik het ook opeens in films en series. Het achtergrond gebeuren, het is een bijzaak geworden. Steeds vaker zie ik op de achtergrond dingen gebeuren die niet kloppen. Laatst bij één van die CSI afleveringen zie ik op drie verschillende locaties de zelfde vrouw door de achtergrond wandelen. Let zelf ook eens op wat groepjes mensen op de achtergrond met elkaar staan/ zitten te bespreken. Er wordt vooral veel ja geknikt, schouders opgehaald en vooral heel overdreven “gepraat”. 
Ze hebben het natuurlijk nergens over en het toneelstukje dat ze uitvoeren moest waarschijnlijk 12 x over, dus dat ga je zien. Als een hoofdpersoon op een terras zit dan staan er gedurende het shot heel veel mensen op van hun tafeltje, je ziet echter nooit iemand gaan zitten. Ze zitten er namelijk al. Als ze dan iets te drinken bestellen krijgen ze natuurlijk niet echt koffie, vandaar dat die zogenaamd gloeiend hete koffie in één teug opgedronken kan worden. 

Sorry, het is een tik van mij. Ik zit altijd op dingen te letten die fout gaan in films. Zie je de film ploeg staan in een autodeur, zonnebril, spiegel , raampartij van een gebouw. Hoe laat geeft de klok aan, geeft hij na een half uur in het verhaal nog steeds de zelfde tijd aan of staat hij opeens twee uur verder. Ik zie ook minstens één keer per film een microfoon van bovenaf het beeld in schieten. Bij slechte stunts zie ik de hulpmiddelen ( schans, val kussen, harnas, touwen) in beeld. Een auto die bij een botsing zijn voorlamp verliest,en in het volgende shot gewoon nog intact is. Als het buiten hoost dat het giet en de hoofdrol speler heeft wel een nat pak maar zijn haar is droog. Sigaretten zijn ook een obsessie voor mij. Niet omdat ik niet meer rook, maar omdat het vaak niet klopt in films. 

Continuïteit heet dat bij films. Het staat ook altijd in de aftiteling. Daar hebben ze een speciaal iemand voor. Die moet in de gaten houden of alles wel klopt in de film. Dat er een continuïteit in zit. Ik stel voor dat die mensen zelf ook continu in de gaten worden gehouden, dat zou de continuïteit in een hoop series en films ten beste komen, en dan hoef ik niet continu op te letten of alles wel continu klopt. 
Als je Johny Englisch nog moet zien : als hij voor het eerst bij MI7 naar binnengaat via de draaideur dan draait de deur met de klok mee. In het volgende shot draait de deur de andere kant op… daar krijg ik dus het heen en weer van.

Geen opmerkingen: