Ik heb het er al eens eerder overgehad in mijn column “klapvee”.
Mijn 15 minutes of fame in de studio van Barend en van Dorp. Als klapvee zat ik
daar met twee van mijn vrienden in het publiek. In de column besprak ik het
typische studio publiek en hun pogingen om in beeld te komen. Een dergelijk
publiek kom je ook bij de wereld draait door tegen. Mensen die heel langzaam
vanachter de gast die in beeld is tevoorschijn schuiven.
Nu zag ik een soortgelijk verschijnsel ook al bij het
journaal. Daar zie je dan van die lollige pubers die rare bekken trekken achter
de reporter. Of volwassen mensen die je twee , drie keer opnieuw langs ziet
lopen. Zijn we in beeld? Ja,hoor je bent in beeld en heel Nederland ziet hoe
simpel je bezig bent. Maar nu zie ik het ook opeens in films en series. Het achtergrond
gebeuren, het is een bijzaak geworden. Steeds vaker zie ik op de achtergrond dingen
gebeuren die niet kloppen. Laatst bij één van die CSI afleveringen zie ik op
drie verschillende locaties de zelfde vrouw door de achtergrond wandelen. Let zelf ook
eens op wat groepjes mensen op de achtergrond met elkaar staan/ zitten te
bespreken. Er wordt vooral veel ja geknikt, schouders opgehaald en vooral heel
overdreven “gepraat”.
Ze hebben het natuurlijk nergens over en het toneelstukje
dat ze uitvoeren moest waarschijnlijk 12 x over, dus dat ga je zien. Als een
hoofdpersoon op een terras zit dan staan er gedurende het shot heel veel mensen
op van hun tafeltje, je ziet echter nooit iemand gaan zitten. Ze zitten er
namelijk al. Als ze dan iets te drinken bestellen krijgen ze natuurlijk niet
echt koffie, vandaar dat die zogenaamd gloeiend hete koffie in één teug
opgedronken kan worden.
Sorry, het is een tik van mij. Ik zit altijd op dingen te
letten die fout gaan in films. Zie je de film ploeg staan in een autodeur,
zonnebril, spiegel , raampartij van een gebouw. Hoe laat geeft de klok aan,
geeft hij na een half uur in het verhaal nog steeds de zelfde tijd aan of staat
hij opeens twee uur verder. Ik zie ook minstens één keer per film een microfoon
van bovenaf het beeld in schieten. Bij slechte stunts zie ik de hulpmiddelen (
schans, val kussen, harnas, touwen) in beeld. Een auto die bij een botsing zijn voorlamp verliest,en in het volgende shot gewoon nog intact is. Als het
buiten hoost dat het giet en de hoofdrol speler heeft wel een nat pak maar zijn
haar is droog. Sigaretten zijn ook een obsessie voor mij. Niet omdat ik niet
meer rook, maar omdat het vaak niet klopt in films.
Continuïteit heet dat bij films. Het staat ook altijd in de
aftiteling. Daar hebben ze een speciaal iemand voor. Die moet in de gaten
houden of alles wel klopt in de film. Dat er een continuïteit in zit. Ik stel voor dat die mensen zelf ook continu in de gaten worden gehouden, dat zou de continuïteit
in een hoop series en films ten beste komen, en dan hoef ik niet continu op te
letten of alles wel continu klopt.
Als je Johny Englisch nog moet zien : als hij
voor het eerst bij MI7 naar binnengaat via de draaideur dan draait de deur met
de klok mee. In het volgende shot draait de deur de andere kant op… daar krijg
ik dus het heen en weer van.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten