zaterdag 21 april 2012

Vroeger, toen schreef je vroeger nog met een lange OE



Dat vroeger alles beter was is absoluut niet waar. Ik kan het weten want ik ben zelf best wel van vroeger en ik weet wel wat dingen die vroeger zeker niet beter waren dan nu. Woning isolatie bijvoorbeeld. Ik ben grotendeels opgegroeid in een tochtig huis in de Barteljorisstraat in het hartje van Haarlem. De stoep was toen net een meter breed en als je niet uitkeek reden de stadsbussen je voor je sokken. Mijn kookkunsten kwamen vroeger niet veel verder dan ongaar gekookte macaroni met pindasaus. De Ford Taunus waarmee we nog over in plaats van door de Pyreneeën naar Spanje reden moest elke 50 kilometer bijgevuld worden met water omdat anders de motor ging koken. 

Zomaar wat dingen die dus niet echt beter waren vroeger. We wisten niet beter dan dat het zo hoorde. Later kom je er achter dat het wel beter kan. Nu worden huizen goed geïsoleerd, is de Barteljorisstraat een wandel / winkel gebied, hebben bussen een eigen busbaan, eten we dokter Frank en gaat er alleen nog water in de auto om zelf te drinken. Een beetje jammer alleen dat de huizen zo goed zijn geïsoleerd dat je bijna stikt en dus ramen open zet om zuurstof binnen te laten, de bussen omdat ze een eigen baan hebben nu nog harder rijden en een ritje Hoofddorp= Haarlem bijna niet zonder niergordel en helm is te doen. Dat dokter Frank dieet is best weg te knagen, ik moet er alleen twee extra planken bij hebben in de keuken voor al die kruiden. Over de auto zal ik het maar niet hebben, daar gaat nu voor een vermogen aan benzine in.

Zo heeft elke tijd zijn eigen voor en nadelen. Zo vind ik de zelf gezette koffie lekker, maar die lauwe Senseo is wel lekker snel klaar. Vroeger had je alleen de afhaal Chinees, nu kan je de hele wereld afhalen. Vroeger had je goede muziek, dat zei mijn oma al, en mijn ouders ook, nu zeg ik het zelf en ik weet zeker dat mijn kinderen over 10 jaar ook zeggen dat de muziek vroeger beter was. 
Op 5 mei komen in Haarlem Echo and the Bunnymen op bevrijdings-pop. Dat is goede muziek van vroeger voor mij. Tegenwoordig kan je via YouTube alles van vroeger en nu binnenhalen en dat heb ik even gedaan. Er stonden ook filmpjes van live optredens van de huidige bezetting van deze groep op. Tja, dan moet ik zeggen: dat was vroeger echt wel beter. Toch ga ik even kijken en pak ik meteen Kid Creool and the Coconuts even mee. “Oh Annie, I ‘m not your Daddy”!
Dat kon je vroeger nog zeggen ja, maar nu met die DNA test is dat een ander verhaal.

Echo and the Bunnymen-  Cutter


2 opmerkingen:

Unknown zei

Ik lig in een breuk. Heerlijk geschreven en zo herkenbaar. Bedankt voor deze vrolijke zaterdag morgen noot ..

Unknown zei

graag gedaan Rianne ;)