zaterdag 5 mei 2012

Smart



Smart is toch wel het modewoord tegenwoordig. Alles is smart. Smart Phone, smart tv, smart shop, smart board etc. Toen ik klein was hadden we alleen nog maar Smarties. Nee jeugd van tegenwoordig, dat zijn niet de mensen die in een Smart rijden. Smarties zijn de M&M’s van vroeger, later Bonitos genoemd. Smarties daar werd je nog niet agressief van omdat er geen kunstmatige kleurstoffen in zaten. Behalve van die blauwe dan, maar die hebben ze er wijselijk uitgehaald.


Smart is Engels voor slim. Ik zeg dat er even bij omdat ik merk dat niet alle jeugd van tegenwoordig Engels verstaat. Het is nu dus mode om alles wat iets meer kan dan iets anders, meteen het label Smart, mee te geven. Als iemand dus meer weet van een bepaald iets dan een ander dan heet hij tegenwoordig Smart Smeets, of Smartin Gaus. Een laatste overlevende van een bijna uitgestorven diersoort is dus een Smarter. Smartshop zegt overigens meer over de uitbaters van de winkel dan over de winkel zelf of over de spullen die ze er verkopen. Je wordt er echt niet slimmer van en een auto kan je er al helemaal niet kopen. 

Het predicaat smart zou aan regels gebonden moeten worden. Het wordt nu overal voor gebruikt en is misleidend. Zeker voor de jeugd van tegenwoordig die denkt dat melk in de fabriek wordt gemaakt en elk smart product van die autofabrikant is.

Thuis hebben we zo’n smart tv aan de muur hangen. Ik ben er nog steeds niet achter wat er nou zo slim is aan die tv. Ja slim als in smal dat is hij wel. (Engels talig woordgrapje voor de smart people) Mijn  smart phone kan bovendien veel meer dan mijn smart tv. Een tv zou alleen een smart tv mogen heten als hij vanzelf naar een andere zender overschakelt als Patty Brard in beeld dreigt te komen. Dat zou een hoop irritatie schelen, en je pixels gaan langer mee.

Geen opmerkingen: