donderdag 18 oktober 2012

WITGOED



Mijn moeder had een wasmachine die was nog van gietijzer en die werkte op stoom. Bij wijze van spreken dan, dat zeg ik alleen omdat die dingen toen nog degelijk gemaakt werden en minstens 10 jaar mee gingen. Drogen deed ze aan de uittrek lijn in de badkamer, op de overloop en in het trapgat hing het wasrek. In het trapgat hingen de lakens. Later kwam daar de centrifuge voor in de plaats. Het waren simpele dingen maar ze werkten en gingen van moeder op dochter.

Wij zijn ondertussen aan onze 6e wasmachine toe. We hebben ze allemaal gehad, de Bosch, de Miele, de whirlpool, de Indesit , AEG noem maar op. En allemaal na 2 a 3 jaar naar de gallemiese. Niks Duitse degelijkheid. De wasmachine die vandaag kapot is gegaan is er een van Indesit. Ik dacht altijd dat ,dat Zweeds was of zo  Dat blijkt dus Italiaans te zijn. 2 jaar oud dat ding, A+ qua zuinig zei die verkoper nog. Niks zuinig! Duur! Als die apparaten maar 2 jaar meegaan is dat duur. Morgen komt er een handig mannetje voor weinig om te kijken of dat Italiaanse onding nog te reanimeren is. Zo niet dan moet er weer een nieuwe komen, maar niet van de Mediamarkt deze keer, ik ben toch niet gek?

Het wachten is nu op het instorten van de wasdroger. Meestal gaan die dingen allemaal gelijk stuk, tenminste dat gaat zo bij ons thuis. Als er iets groots stuk gaat dan meestal 3 dingen tegelijk of vlak na elkaar. De keus is trouwens wel behoorlijk meer dan voorheen. Je hebt nu zelfs wasmachines van Ikea, de Kleerskeun. Samsung heeft ze ook, kan je met je smartphone op afstand de was instellen. Pioneer heeft zelfs wasmachines, hij maakt je was niet goed schoon, maar hij maakt wel een mooi geluid.

Keuze genoeg dus en stel dat we een nieuwe nodig hebben dan weet ik nog niet welke het gaat worden. Maar één ding weet ik wel zeker, ik laat hem thuis brengen en er moeten niet teveel elektronische snufjes op zitten, dat gaat toch allemaal maar stuk. Gewoon weer zo’n ouderwetse was/droog combi gaat het worden denk ik, een houten bak met wasbord en een wringer. Dan zijn we echt goedkoop en energiezuinig bezig.

Geen opmerkingen: