zaterdag 13 oktober 2012

BROODJE POEP



Iedereen van mijn generatie kent De film van Ome Willem en volgens mij zijn er heel veel rakkers van de huidige generatie ook bekend met Ome Willem. Rappapa, Rappapa! Het lijkt er echter wel op dat er toch na mijn generatie iets mis is gegaan. Mijn kinderen hebben er bijvoorbeeld nooit naar gekeken. Lag dat aan mij en mijn vrouw? Ik denk het wel. Het was natuurlijk een “stom”programma. Althans dat vond ik als jongvolwassene terug kijkend op dat stelletje in hun schuimrubberen kleding.


Ook had ik op die leeftijd “iets” tegen Edwin Rutte. Vraag mij niet wat, want dat weet ik niet meer. Waarschijnlijk had het iets te maken met mijn eigen overgang van rakker naar geitenbreier. "Broodje poep is toch vies , bah Ome Willem!" Nee dat hoefden mijn kinderen niet te zien. Die keken Tik Tak en tekenfilms. Alle Disney films hadden wij op videoband. Je weet wel, die beeld dragers zo groot als een boek van Harry Potter. Je plantte je kind voor de tv, VHS-je in de speler en je had geen kind aan ze.

Bij Ome Willem zat het hele zooitje altijd keihard te schreeuwen. Ouders van wie de kinderen bij de opnames aanwezig mochten zijn, hadden hun kinderen ingefluisterd dat ze vooral keihard door het programma heen moesten schreeuwen dat ze zo nodig moesten plassen. Dan kwamen ze zeker in beeld. “Ga maar plassen lieverd!, Ome Willem wacht wel even” Uiteindelijk moest natuurlijk de halve groep rakkers plassen en ach dan speelden meneer Harry en zijn geitenbreiers toch even een niets aan de hand muziekje. “knip,knap,knee”

Achteraf gezien is dat geweldige televisie geweest en vind ik het jammer dat mijn kinderen dat niet hebben meegekregen. Ik ben fout geweest in de opvoeding…ik geef het toe. Het is mijn schuld dat als de kinderen vragen wat we eten en ik zeg “broodje poep” ze mij medeleidend aankijken. “die ouwe wordt een beetje seniel, het is allemaal poep en pies tegenwoordig wat ie uitkraamt” Zit ik dan in mijn stoel “deze vuist op deze vuist”  te oefenen, want als ik kleinkinderen krijg dan ga ik ze zeker inwijden in de wereld van de Film van Ome Willem.” En zo klim ik naar boven!”

Geen opmerkingen: