vrijdag 22 juli 2011

(data) limiet


Wanneer is de limiet bereikt? Nou bij KPN per 5 September al bij 100 MB waar het nu nog 1000 MB is. De kosten hiervan blijven 30 Euro per maand. Iedere extra MB boven de nieuwe limiet van 100 MB kost je dan 10 ct. Gebruik je met dit abonnement dus wel je gewone 1000 MB die je gewend was,dan kost je abonnement dus opeens 90 euro extra. Tel uit de winst voor de KPN.


Je kan dan wel overstappen naar een ander abonnement waar wel standaard die 1000MB weer inzit maar dan betaal je 57 Euro i.p.v. de 30 EU die je nu betaald. Toch nog een prijs verhoging van net geen 100%. En dat allemaal omdat die Telco’s niet voorzien hadden dat mensen over het algemeen best slimme wezens zijn. Dat die slimme wezens niet de dure belminuten gaan verbruiken om te communiceren als dat ook “gratis” kan via de internet bundel was natuurlijk mijlen ver van te voren aan te zien komen. Niet voor de Telco’s met hun geldbundels voor hun ogen. Dus verdubbelen ze de prijs of pakken ze het “lekkers” ,de hoge datalimiet, van je af.

Eerst hebben ze ons afhankelijk gemaakt, en nu dat zo is moeten we er meer voor betalen. De ergste drugdealers werken op de zelfde manier. Waarom treed de overheid niet op? Als een gemiddelde artiest de toegangsprijs voor zijn show met 20% wil verhogen omdat er geen subsidie meer word gegeven dan is het land te klein, maar als de KONINKLIJKE Post Nederland zijn prijzen met 100% verhoogt omdat die een inschattingsfout hebben gemaakt dan kraait er geen haan.

Zelf zit ik bij T-Mobile en die hebben altijd gezegd dat zij hier niet aan mee gaan doen, maar dat geloof ik niet. Die wachten gewoon totdat de klanten van KPN en Vodafone zijn overgestapt en dan komen ze zelf ook met verhogingen, let op mijn woorden. Het word weer tijd voor zo een prijs knaller a la Easyjet of Virgin maar dan op Telco gebied. Gewoon een aanbieder die met een goed business model komt waarmee zij genoeg verdienen en wij, de consument, tegen een betaalbare prijs met elkaar kunnen communiceren.

Waarom is er nog niemand opgestaan die de sim kaartjes heeft gehackt? Dat is toch wel een lucratieve business lijkt mij, zeker nu de prijzen voor data verkeer de pan uit knallen. Of: Wi-Fi is toch nog steeds “gratis” ? Ik bedoel als ik thuis met mijn telefoon op mijn Wi-Fi netwerk op internet zit dan verbruik ik toch geen data van mijn bundel? Als iedere mobiele telefoon bezitter nu eens een extra router-tje aanschaft en die open zet voor algemeen gebruik, dan zijn we er toch? Een landelijke Wi-Fi dekking! De krachten bundelen zeg maar. Als dat blijkt te werken maken ze de toestellen waarschijnlijk 2500 Euro in de aanschaf en betalen we waarschijnlijk mobiel belasting of zo. Net als vroeger met radio’s.
Dat zou pas echt de limiet zijn.

Geen opmerkingen: