dinsdag 19 juli 2011

Gemaks artikelen


Sorry, maar ik wil toch nog even wat zeiken. Kan dat? Mooi.

Die kant en klaar mixen voor appeltaart bijvoorbeeld. Wat is daar zo kant en klaar aan? Je moet er zelf nog eieren ,boter, krenten en appels aan toe voegen. Dat zijn de duurste bestandsdelen! Alleen het spulletje dat de boel bij elkaar houd zit in het pakje: bloem en rijsmiddel. Zo lust ik er nog wel één. Kant en klaar mix voor een Ferrari : zelf toevoegen: motor, carrosserie, interieur. In het pakje zit de lijm…

Dit is zo’n duidelijk gemakartikel waar je veel te veel geld voor betaald en het is een waardeloos product. Koop een pak bloem en zelfrijzend bakmeel en je hebt bijna het zelfde als wat in die kant en klaar mix zit. Zelf tuin ik er ook nog regelmatig in. Zo koop ik wel eens van die kant en klaar groente pakketten bami, nasi of macaroni. Ook onzin natuurlijk. De hoeveelheid ui in zo’n pakket is vaak 75% van het geheel, wat verdwaalde stukjes paprika, het afval gedeelte van de prei en afhankelijk van de mix, een plukje Italiaanse kruiden, taugé of Chinese kool. Nou die maak ik zelf wel en nog eens 40% goedkoper en lekkerder. Maar soms is het gewoon gemakkelijk.

Kant en klaar Pindasaus. Ik gebruik dat denk ik al zo’n 20 jaar. Dan weer van Wijko dan weer van Versteeg, soms van Conimex maar altijd heb ik toch iets van…dit is geen echte pindasaus zoals ik hem vroeger op mijn patatje kreeg. Van die baggervette donkerbruine smurrie waar je patatje rechtop in bleef staan. Pindasaus die je drie uur later nog op boerde. Terwijl als je hem zelf maakt met Pindakaas ,Ketjap, Ketchup, Sambal, Bruine suiker en Citroensap je net zo lang bezig bent en het drie keer beter smaakt. En dat doe ik nu ook weer.

Weet je, soms zijn dingen gewoon makkelijk maar kwalitatief is het dan vaak niks. Soms zijn dingen kwalitatief beter maar dan kost het weer meer moeite. Terwijl meer kwaliteit soms veel goedkoper is dan bagger kwaliteit. En toch zijn er Legio mensen die dus veel te veel geld voor bagger neer tellen.
Snap ik niet...

4 opmerkingen:

Lauradenkt zei

Ja, inderdaad, echt stom! Ik vind het trouwens wel grappig als mijn vader een cake maakt met zo'n koopmanspak en dat hij er dan helemaal trots op is, terwijl het eigenlijk niet zoveel voorstelt :P

Timo Bosma zei

Zelf gemaakt en met zorg bereid smaakt altijd beter!!
Maar tijd is soms doorslaggevend en dan komt de gemaksverpakking om de hoek ;-)

Esther zei

Die eigengemaakte pindasaus lijkt me ook erg lekker op je zelfgemaakte gehaktballetjes :)

ben zei

Soms zijn die dingen verrekte gemakkelijk. Want ik soms wel doe is extra ingrediënten toevoegen aan het kant en klaar. Zo wordt het prakje misschien nog net in eetbaar ;-)

PS: Blij dat de pauze achter de rug is (het bier en de chips zijn op). ;-)