zondag 28 augustus 2011

Come on Irene

29 Augustus.- In Amerika , het land der ongelimiteerde mogelijkheden, het grote Amerika , hebben ze een probleempje. Het regent er nogal hard en er is een behoorlijke wind.  CNN gaat over niets anders. Het is bijna belangrijker dan wat er in de rest van de wereld gebeurd. Miljoenen Amerikanen worden verplicht te evacueren. Er is een nood toestand afgekondigd. Ik zit dat zo eens te bekijken van af mijn bank, terwijl het lijkt of er een zeecontainer met water in één keer word omgekieperd in mijn achtertuin en mijn tuinmeubelen op één hoop worden geschoven door de storm. Gewoon in het nuchtere Holland.




De verslaggeving van het weer lijkt erg op de verslaggeving  die CNN ook doet van oorlogsgebieden. Er zijn diverse deskundigen en vele verslaggevers zowel in als buiten de studio. In de studio hebben ze de beschikking over touch screen schermen. En ik moet zeggen dat ze dat met ongelooflijke handigheid en dramatiek bedienen. Vele malen beter dan dat geklungel van Ferry Mengelen tijdens de Nederlandse verkiezingen. Maar de overdrevenheid bij CNN is toch wel te erg. Terwijl ik dit schrijf blijkt er een kerncentrale “down”gegaan te zijn door afgewaaide gevelbeplating die dwars door de belangrijkste transformator zijn gewaaid. Tevens zijn ze bang voor overstroming van de elektriciteit centrale. Zo zijn er duizend dingen waar ze bang voor zijn die zouden kunnen gebeuren.

Terwijl een veel te dikke weervrouw het halve beeld vult en je de kaart achter haar nauwelijks ziet,zij praat over de windsnelheid “as we speak” ,schiet er onder in beeld een “news-ticker” van rechts naar links die aangeeft wat de huidige windsnelheid is. Soms drie verschillende beelden in één scene, dreigende muziekjes, af en aan rijdende ambulances, verslaggevers die met kaplaarsen in een rivier staan en tegen de wind in staan te schreeuwen. Storm strategieën. Analyses.  En dat allemaal uitgezonden vanuit “CNN’s HURICANE HEADQUARTERS”

Natuurlijk is het een beangstigend gebeuren zo een storm, maar als je nu eens zorgt voor goed gebouwde woningen, fabrieken, elektriciteit centrales, een goede infrastructuur, een werkend water kering plan. Dan hoef je al stukken minder bang te zijn voor slecht weer. Die stormen zijn daar elk jaar, ze hebben zelfs een gedeelte dat Tornado alley heet. Ik bedoel , als je weet dat het fout kan gaan dan neem je als land toch maatregelen van te voren. Zelf woon ik in de Haarlemmermeer, dat ligt zo een 6 meter onder NAP. Als de dijk doorbreekt staat mijn huis onder water. Denk je nou echt dat ik daar zou gaan wonen als ik niet zeker wist dat het daar veilig was? In 1953 is het in Zeeland flink fout gegaan, en kijk eens wat voor een kunststukje “we” daar uitgehaald hebben om er voor te zorgen dat het nooit meer gebeurd.

Wanneer gaat die Amerikaanse regering nu eens snappen dat wat er nu gebeurd qua overstromingen aardbevingen en tornado’s vele malen meer geld kost en een grotere schade aan de Amerikaanse economie toebrengt dan het uitgeven van geld aan het voorkomen van grote schades door natuur geweld. Ik zeg laat maar komen die orkaan, laat maar zien Irene,hoe sterk je bent en hoe zwak de regering van Amerika in dit soort zaken is. Misschien dat er dan iets veranderd voor de bewoners van Amerika.

Ik zet  Come on Eileen van Dexys Midnight Runners nog maar eens op, maar zing: Come on Irene!

1 opmerking:

Unknown zei

I rest my case.... uit de Telegraaf vam 02/09/11

„Het World Risk Report toont de noodzaak om meer te focussen op risicopreventie dan op hulp na afloop”, concludeert directeur Peter Mucke van Bündnis Entwicklung Hilft,