donderdag 2 december 2010

Primark Hoofddorp


Sinds 24 November beschikt Hoofddorp over de tweede Primark van Nederland. Huh? Primark? Nooit van gehoord…

Ik eigenlijk ook niet, maar mijn vrouw en dochter zijn een jaartje of wat geleden bij Penny's geweest in Ierland. En die kwamen toen helemaal gelukkig thuis want ze hadden nog geen 50 Euro uitgegeven en ze hadden zich 3 maal in het nieuw gestoken en de kleding was niet eens stom, vonden ze. Als iets goedkoop is vind ik het al snel goed, dus mijn zege hadden ze meteen. En ik moet eerlijk zeggen dat de kleding mij ook behoorlijk mee viel.


Nu is er enige tijd geleden in Rotterdam de eerste vestiging van die Primark geopend en daar hoorde ik mijn dochter en vrouw wel eens over en dat het zo'n gekkenhuis was daar in Rotterdam. Vanuit heel Nederland gingen de koopjes jagers richting Rotterdam. Ik schonk verder geen aandacht aan die mededelingen tijdens het eten. Rotterdam, ver van mijn bed show. Totdat er werd aangekondigd dat er een vestiging in Hoofddorp zou komen. Dat was het moment dat de Sherlock in mij "de zaak"ging onderzoeken.


Primark blijkt een onderdeel van die Penny's te zijn. Adverteren met hun collectie doen ze niet, dus je moet er echt heen om te zien wat ze hebben en wat het je gaat kosten. Mijn dochter was in eerste instantie zeer verheugd met de komst van Primark. Naarmate de opening dichterbij kwam zwakte dat langzaam af. Ze was het hele zaakje op haar manier aan het beredeneren. "Met die Primark hier, word het f*cking druk in het dorp en straks loopt heel Hoofddorp met de zelfde kleren, hadden ze die niet beter in Amsterdam kunnen plaatsen, dan had ik weer een extra reden om het dorp te verlaten" Nee dochterlief, er zitten hele slimme mensen bij de Primark die hebben bekeken dat Hoofddorp precies mooi tussen Haarlem, Amsterdam en Leiden ligt, en in Hoofddorp is de huur veel minder dan in die grote steden.


Op de openingsdag was er geen doorkomen aan in het dorp. Het hele centrum stond vast tot aan de snelweg. Geen parkeerplaats meer te krijgen. Hoofdddorp beschikt sinds enige tijd over een zogeheten "Verkeers Circulatie Plan" wat er tot nu toe alleen maar voor gezorgd heeft dat je kilometers om moet rijden om ergens te komen, en je kan er maar op één manier komen. Tel dat op bij die 10.000 buitendorpers die op deze winkel afkomen en je hebt een verkeersinfarct. Op Zaterdag / Woensdag middag / Vrijdag koopavond en de koop Zondag moet je Centrum Hoofddorp met de auto mijden. Met de trein of Zuidtangent prima, maar laat die auto in de stad van herkomst.


We hebben geprobeerd om in de eerste week na de opening eens een blik te werpen in deze wonderbaarlijke winkel. Gekkenhuis! Niet te doen. Er hing een paniekerig sfeertje, alsof het te mooi om waar te zijn was, die prijzen. Snel, snel, snel, duwen, trekken, teckelen. Niets was ongewoon in de drang naar koopjes. Die winkel is gewoon elke dag goedkoop dus hebben we twee weken gewacht. Ik moet eerlijk zeggen, niks raars aan, aan die winkel. Ik had een soort Zeeman verwacht, of Hans textiel. Maar niks van dit. Bij mij komt het over als een soort Bijenkorf, grote zaak en alles netjes uitgestald, geen graaibakken. Je staat er nooit in de verkeerde rij voor de kassa. Er is maar één rij voor alle kassa's. Dat is een super snel systeem, is bewezen, en dat mogen ze van mij ook in de supermarkten invoeren.


Conclusie: Het is prettig om die winkel in Hoofddorp te hebben, dan hoef ik niet zo lang te reizen als ik het spulletje weer moet ruilen omdat er geen één maat het zelfde is. Bij broek A heb ik maat 32/31 bij broek B heb ik maat 34/32 en bij broek C heb ik opeens maat 33/32. Het XL shirtje is te klein terwijl normaal gesproken L toch wel voldoende is. Kwalitatief moet je wel even checken of alle naden goed gestikt zijn en of er geen weef foutjes inzitten. Maar wat wil je, een broek kost tussen de 6 en 13 Euro. Nu nog het dorp aanpassen aan de overweldigende massa buitendorpers die hierheen komen en we zijn klaar voor de Nederlandse vestiging van Euro Disney, gewoon hier in het bos, schuiven we Mysteryland een stukje op.


 

Geen opmerkingen: