zaterdag 4 december 2010

Gourmetten, gezellig


Gourmet is op zich heel gezellig hoor. Het is weer eens iets anders. Je zit in ieder geval langer dan de normale tien minuten aan tafel. De gesprekken aan tafel zijn gevarieerder dan de normale even snel de dag doorneem gesprekken. Daar ligt het allemaal niet aan. Het ligt gewoon aan mij.


Meestal ben ik het zelf die oppert om weer eens gezellig te gaan gourmetten. Misschien is het de hang naar gezellig samen zijn met het gezin plus aanhang. De kids zijn altijd druk met sport, werk, vrienden, uitgaan en ook nog iets met school geloof ik en dus eten we niet vaak meer met zijn allen tegelijk. Dus dan is zo'n gourmet avondje de ideale kinderen thuishouder. Misschien is het de leraar in mij. Als gediplomeerd, maar toch meer hobby kok kan ik dan mijn kennis verspreiden met goed bedoelde hints en tips over vleesbereiding. Meestal luisteren ze in het begin nog geduldig maar uiteindelijk ben ik in mijn eentje bezig om iedereen zijn stukje vlees in de gaten te houden.

Misschien is het de lekkerbek in mij. Meestal haal ik zoveel vlees, bang dat we te weinig hebben, dat we zeker nog twee avonden kunnen gourmetten. En veel te veel dingetjes zoals; brood dingetjes, op je brood smeer dingetjes, snack dingetjes, gezonde dingetjes, tussendoor dingetjes, voor erbij dingetjes, om te dippen dingetjes, zag het staan en dacht :lekker! dingetjes en is iets nieuws dus dacht neem het mee dingetjes. Al voordat het gourmet ding warm is zit iedereen al bijna vol.

Wij hebben eigenlijk niet eens een gourmet stel. Die hebben we ooit eens weggegeven omdat wij niet "normaal"gourmetten. Wij gourmetten op van die grote bakplaten. Hoewel gourmetten, het heeft meer iets van een full contact sport. Of de opening van een Primark. Zodra het sein "aanvallen" is gegeven stort iedereen zich op de uigestalde waren, de eerste etenswaren komen in contact met het witte tafelkleed , een glas kukelt om, iemand brand zich aan de bakplaat, kortom het schransen is begonnen. Na mijn kookles over vleesbereiding en het wachten op het eerste stukje vlees dat verrassend lang op zich laat wachten, worden beiden bakplaten geheel volgegooid met vlees en dingen. Na twintig minuten is iedereen wel klaar en pruttelt er nog een flink wat stukken van de koe, kip en varken op de bakplaat die ik dan in mijn eentje moet opeten want het is zonde van dat vlees om weg te gooien, er zijn kinderen die…

De rustige "eet"muziek die ik had opgezet wordt weer omgezet in drukdrukdruk muziek, de een is al weer druk in de weer met de Black Berry om de rest van de avond te plannen, de ander zoekt naar ijstaart in de vriezer, de aanhang zit al op de bank te zoeken naar de afstandsbediening van de tv en ik zit nog te kauwen op een stuk door mijn zoon verrot gebakken vlees. "Wat hebben we een hoop over he?" "hey, waar ga je met die salade heen, ik zit nog te eten. Jongens blijf nou nog even gezellig zitten, we hebben nog ijs. Waar ga jij nou heen, ben je al klaar dan, hoef je geen ijs? Wat is zij boven aan het doen, hoe bedoel je opmaken, waar gaan ze heen dan. IK ZIT NOG TE ETEN !"

Straks even bij de C1000 twee gourmet schotels inslaan voor zondag, want die kwamen goed uit de RTL test dus dan zal het wel goed zijn want RTL staat bekend om hun gourmetschotelkennis. Iedereen eet mee Zondag. Toch wel een beetje weinig twee schotels voor 6 personen denk ik. Ik haal er voor de zekerheid drie en dan haal ik er wel wat extra dingen erbij. Gezellig. Zin in.


 

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Een van je betere !!

Marco

In Fine Parfums zei

Wanneer mogen we komen gourmetten?? Bart en ik zijn er gek op en zitten gerust úren lang te 'bakken'!! Dusss..... ;-)