zondag 12 december 2010

Wat is er eigenlijk leuk aan kerst?


Dat is een vraag waar ik ieder jaar weer over pieker. Kerst, "it's the most wonderful time of the year" zingen ze. Waar hebben ze die wijsheid vandaan? Wie heeft dat bedacht? Ik zelf vind bijvoorbeeld het eerste lente zonnetje al meer "most wonderful" dan dat kerstfeest. Schijnbaar vinden ze het zo "wonderful" dat ze er al mee beginnen voordat Sinterklaas het land uit is.


Het verband tussen het kerstfeest en die nep sinterklaas die zich Santa noemt heb ik nooit begrepen. Het heeft net zoveel verband met elkaar als Koninginnedag met Bassie en Adriaan. Ik ben zelf geen gelovig mens en heb dus eigenlijk geen achtergrond om het "feest" te vieren zoals het bedoeld moet zijn geweest. Opvallend genoeg vinden veel mensen in mijn omgeving het ook meer een feest van "moeten" dan van gezellig. In mijn ogen kan het iedere dag gezellig zijn en koop je iets voor diegenen waar je van houdt als je dat wilt. Lekker eten met vrienden of familie is meer regel dan uitzondering bij ons, dus het bijzondere van een kerst diner zie ik niet zo. Met kerst gaan de gastvrouwen zich altijd extra uitsloven met gerechten die ze nog nooit eerder hebben gemaakt en dan meestal ook mislukken. Zit je daar in je goeie goed een gortdroog stukje "ja het is iets van wild of zo" te eten.

Met kerst halen we allemaal een stervende boom in huis. Dan heb ik het niet over de bomen met kluit, die gaan pas een jaar later dood als ze niet meer uitgegraven worden en de strenge winter niet overleven. Die in huis gehaalde stervende boom gaan we vervolgens versieren met slingers, plastic rommel en sneeuw uit een spuitbus. Het voordeel dat al rommel in de huiskamer geplaatst is, is wel dat ik die weken normaal op zolder kan rondlopen. Vanaf het moment dat de "gezellig maak routine" start moet ook de verlichting in huis uit en veranderd de huiskamer in één groot vlammen festijn, veel te donker, waarin geen letter valt te lezen. Ik ga vaak als laatste naar bed en ben dan 10 minuten bezig om alles uit te blazen.

Om mij heen hoor ik iedereen zeuren dat het dit jaar een "bazen jaar" is. Kerst en oud en nieuw vallen in een weekend. Krijgen ze geen extra dagen vrij. Hebben ze de pleuris er in nog voordat het "feest" begonnen is. Vrede op aarde man "peace" weet je wel. Kerst is een heilig feest, een feest van verbroedering. Waar dan? De meeste oorlogen zijn begonnen om het geloof, en dan gaan wij ruzies bijleggen en gezellig bij elkaar zitten om vervolgens nog voor het mislukte dessert elkaar weer in de haren te vliegen omdat de één gelooft dat de ander een eikel is.

Er is geen zender op de radio te vinden die geen kerst gereutel draait. Zo een beetje iedere Nederlandse artiest hoopt een kerst klassieker te scoren en het een na het andere zeur,zeik nummer passeert de revue. "gezellig" Ik merk dat mijn kinderen er ook geen ruk aan vinden, en vinden de normale etentjes bij opa en oma veel gezelliger, ze zitten vaker boven want beneden is het zo donker en vinden ze dat er ruk muziek op staat. Wij hebben er voor gezorgd dat zij het ook een "moeten" feest zijn gaan vinden want ze moéten mee naar opa en oma.

Met Oud en Nieuw zien we de kinderen geloof ik helemaal niet want er zijn feesten te bezoeken of te organiseren bij mij thuis. Mijn vrouw en ik moeten het huis uit die dag. Zo maken zij Oud en Nieuw voor ons een feest van "moeten". Ik weet nu al dat als ze binnenkort het huis uitgaan moeten ze van mij eerste kerstdag bij ons vieren. Dan ga ik iets koken wat ik nog nooit eerder heb gekookt, dan zijn we als gezin bij elkaar, dat is het leuke van kerst.


 

1 opmerking:

Sharp Ben zei

Heel herkenbaar. Laten we daar meteen duidelijk over zijn! Veel mensen rondom mij zijn trouwens dezelfde mening toegedaan, maar zeggen dit niet hardop; bang als ze zijn om voor de rest van hun dagen als een asociale zonderling te worden afgeschilderd...