woensdag 8 december 2010

Waarom ik niet van klussen hou

Als ik wil, bouw ik een heel huis helemaal zelf. Maar ik wil het niet, dus... Bij wijze van spreken dan hoor, dat hele huis bouwen, er zijn natuurlijk dingen die ik niet kan, ook al zou ik het willen. Ik wil er alleen maar mee aangeven dat ik op zich best wel handig ben, als ik het wil.

Zo nu en dan moeten er echt weer eens wat klussen gedaan worden in huis, ook al wil ik het niet. Zoals laatst, dan vind iemand uit het gezin het nodig om de meubels in de huiskamer opnieuw te rangschikken. Op zich geen probleem. Het probleem begint pas als het zaakje dusdanig verschoven word dat, de lampen niet meer boven de tafels hangen, de schilderijen niet meer boven de banken hangen, de stroomkabels en de verwarming opeens in het zicht hangen.

Dan is het hoog tijd voor …"Hendrik-Jan de klussen meneer man", dat ben ik dus. Op de klussen lijst staat : "1.Lamp boven eettafel verhangen, 2.Schilderij verhangen en 3.Snoeren wegwerken." Makkie!. Vol goede moed stap ik de schuur in om de benodigde gereedschappen bij elkaar te scharrelen. Op de één of andere manier is dan altijd zo'n ongelooflijke puin zooi in de schuur dat ik niks kan vinden. Voor ik het weet sta ik die schuur dan provisorisch in een half uur op te ruimen. Al redelijk uitgeput trek ik het grootste schilderij met pluggen en al uit de muur bij de eerste voorzichtige poging om te checken hoe of dat hij ook al weer bevestigd was. Ai, dat levert twee redelijk in het oog springende gaten op in mijn glad gestuukte muur. Ik bereken snel dat één van de gaten met wat mazzel achter het schilderij zal komen dus voeg ik aan mijn lijstje toe : 4.Gat in muur vullen en aanstippen met verf.

Gaten geboord in betonnen muur met bot boortje, maat groter geboord met scherpe boor, plug geplaatst welke geheel in het gat verdwijnt, gat weer uitboren, grotere plug erin. Ik voeg toe aan mijn lijstje, "5. Grotere schroeven kopen." Onder tussen kom ik er achter dat mijn accu schroef machine leeg is, terwijl ik zeker weet dat ik hem én de reserve batterij de laatste keer toen ik aan het klussen was opgeladen heb. Nog meer vertraging en ik heb ook geen zin om helemaal naar de Gamma of Praxis te rijden voor twee schroeven. Ik kras klus nummer 5. door en prop de gaten vol met houtspaanders (oud truckje dat ik geleerd heb van een ouderwetse timmerman) Nu past elke maat schroef.

Terwijl ik wacht op het opladen van de schroef machine demonteer ik vast de lamp boven de eethoek. Terwijl ik daar zo boven op de eettafel sta heb ik een heel ander zicht op de muur van het grote schilderij. De zon heeft zichtbaar de omtrek van het schilderij op de muur achter gelaten. Nummer 5. Op de klussen lijst verschijnt weer, eerst kras ik bij nummer4. "Aanstippen met verf" door en bij 5. staat er nu. "Hele muur schilderen"

Het lijkt mij handiger om de keuken trap uit de meterkast te halen om de lamp te demonteren. Ik trek de deur van de meterkast open en de trap klapt er van zelf uit maar blijft hangen aan de bekabeling van het internet modem. Ik probeer zo goed en zo kwaad de bekabeling te ontwarren in de donkere kast en trek in mijn poging ook de router van zijn plaats. De router staat los boven op de gas meter. Nummer 6. Verschijnt op het lijstje. "6. Meterkast opruimen router en modem ophangen en licht regelen"

Lamp boven de eettafel opgehangen. Nummer "7. Wegwerk gootje voor bekabeling en afdek kapje voor verdeelpunt halen" Met het verschuiven van "het lichtplan" hebben we in de avond last van donkere plekken. Op die plekken moeten dus nieuwe lampen komen en even zoveel aansluit punten. Nummer 8 en 9 verschijnen op het lijstje. Om de nu geheel in het zicht hangende CV moet een ombouw komen, de nu zichtbare kale plekken in het parket resulteert in het geheel schuren en het op nieuw lakken van de vloer. Zo gaat dat nog even door en dat eindigt voor deze keer op de één of andere manier met het opnieuw voegen van de tegels in de badkamer.

Kijk daarom heb ik vaak geen zin om klusjes te doen in huis, het loopt altijd uit op een complete verbouwing van het huis, en dat zie je nooit in die klus programma's op tv.

2 opmerkingen:

Dan zei

Je moet het ook laten doen! Haha Weer helemaal top stukje. Heb lekker gegniffeld bij de vele o zo herkenbare momenten in het doe het zelver bestaan.

Margo zei

Ik ben het met Dan eens, laat het lekker doen. Dan zit je minder lang in de rommel en heb je minder stress! Ik heb nog wel een goede site voor je als je een schilder nodig hebt: http://www.schilder-weetjes.nl/artikelen/schilderwerk/binnenschilderwerk.html. Kun je offertes aanvragen!
Succes