zaterdag 3 september 2011

Vakantie


Het is zover. Nu mogen wij. Zo een beetje iedereen is al geweest. Vakantie! De laatste twee dagen in Nederland schijnt opeens het zonnetje en als wij vertrekken gaat het weer hozen. Dat versterkt het vakantie gevoel alleen maar. Echt zin in!


We moeten alleen wel alles nog regelen op de dag voordat we weggaan. Zo moet de auto nog een beurt. Zijn alle badhanddoeken opeens verdwenen, past mijn zwembroek niet meer en zijn mijn badslippers in een verre staat van ontbinding. Dit moet nog gekocht worden. Dan hebben we vanmiddag de nobele taak om alles in de achterbak van de auto te passen en het teveel aan de vrouwen terug te geven, met de mededeling dat dit echt niet mee kan. Na een uurtje bekvechten word dit dan door de vrouwen geaccepteerd. Het is even stressen maar dan is alles klaar voor de reis. Echt zin in!

Het is wel twee dagen rijden naar het vakantie adres in die bloedhitte en ondanks dat het buiten het hoog seizoen is, is het toch weer ontzettend druk op de weg. Veel vrachtwagens die elkaar tergend langzaam inhalen. Vrouwen die elk half uur moeten plassen. Vieze toiletten langs de snelweg. Gore te dure broodjes en koffie bij de weg restaurants. Irritaties over de muziek in de auto. Een TomTom die de weg kwijt is. En buitenlanders die niet te verstaan zijn. Maar dat versterkt het vakantiegevoel alleen maar. Echt zin in!

Maar dan aangekomen op het vakantie adres gaat het genieten toch echt beginnen. Dan mogen we ons twee weken lang de trotse bezitters noemen van een Chalet. Eigenlijk is het meer een soort omgebouwde bouwkeet met stromend water. Een wc zo klein dat als je je kont moet afvegen je naar buiten moet als je niet met je armen dwars door de zijmuren wilt slaan. Een douche die sprenkelt als een oude man met prostaatproblemen. Een koelkast die het predicaat Oven beter zou staan en servies waar ik mijn hond nog niet van zou laten eten. Maar dat versterkt het vakantie gevoel alleen maar. Echt zin in!

Bij het uitpakken van de spullen zal ik er weer achterkomen dat de helft van mijn spullen nog in de gang in Nederland staan. Met dank aan de vrouwen die hun spullen weer terug in de achterbak hebben geplaatst ten koste van mijn kleding. Alle handige spullen welke ik heb ingepakt die ze in het buitenland niet hebben zijn ook door de vrouwen ingeruild voor “handige”spullen die je gewoon in iedere buitenlandse supermarkt kan kopen. Mijn spannende boeken zijn op miraculeuze veranderd in dokter romans en mijn real crime tijdschriften in de Linda en Cosmo. Lees ik wel een  oude Telegraaf, maar dat versterkt het vakantie gevoel alleen maar. Echt zin in!

Ook aan al dat vakantie plezier komt weer een eind en moeten we dat pokke eind weer terug rijden. Zit je weer twee dagen in de auto en rij je een kleddernat Nederland in, poepie bruin over je hele lichaam maar dat ziet niemand want je hebt al je kleren weer aan. Zit je s’avonds weer op je eigen bank met de kachel aan. Slaap je in je eigen bed , douche je onder een harde straal, heb je alle kleding voorhanden… hmmm….Echt zin in!

Tot na de vakantie!

2 opmerkingen:

Esther zei

Had er al onwijs veel zin in, maar na het lezen van deze blog..... Nog meer zin in!

Lauradenkt zei

Haha geweldig, vooral dit zinnetje: Een douche die sprenkelt als een oude man met prostaatproblemen.