donderdag 15 december 2011

Marktplaats


Wij zijn weer toe aan een andere bank en ik dacht laat ik ook eens op Marktplaats gaan kijken of ik daar een koopie kan scoren. Het aanbod is ruim en afwisselend, dat moet ik toegeven en de prijzen vallen zo op het eerste gezicht ook best mee. Ik tikte in “bank” en zoeken in een radius van 5 km. Dat is net leuk qua afstand en dat is te doen qua 2 keer heen en weer rijden met de helft van het bankstel achter uit mijn met openstaande klep en 2 cm boven de weg hangende auto.


Een scala aan tweede hands , reeds ingezeten bankstellen vulde mijn scherm. Het lijkt er op dat een hoop mensen omstandigheden hebben of meemaken. Dat is namelijk vaak de reden geweest van het plaatsen van het bankstel op Marktplaats. Er is echt niks mis met het stelletje maar “door omstandigheden” moeten ze het kwijt. Wat voor omstandigheden staat er meestal niet bij, maar soms is het aan de staat van de bank te zien. Vaak is het in dusdanige staat dat je je afvraagt of er niet iemand is vermoord op de bank. Een kleedje over de bank doet ook het ergste vermoeden. 

Dan staan er ook nog honderden IKEA banken op die bij IKEA zelf in nieuw staat zijn te verkrijgen voor een paar tientjes meer. Wel heb ik gekeken of ik niet alleen het onderstel  kon kopen voor weinig en dan een nieuwe hoes eromheen, maar dan ben je nog duurder uit. Eigenlijk wil ik die bank helemaal niet meer, ik bedoel als iedereen die de bank ooit eens gekocht heeft hem “zo goed als nieuw” op Marktplaats zet dan moet er toch iets mee aan de hand zijn. 

De gebruikte termen moet je ook niet allemaal letterlijk nemen ben ik achter. Zo betekend tijdloos gewoon dat het een oud model is, zegt Moderne bank eigenlijk dat het een maf model is waarbij je niet op een normale manier relaxed kan zitten, en een lounge bank is een doorgezakte bank waarbij je met je hol zo goed als op de grond zit. Gratis ophalen betekend dat ze het te veel moeite vinden om het zelf naar de vuilstort te brengen en tegen elk aannemelijk bod begint eigenlijk boven de 100 euro.

Bij sommige advertenties staan foto’s die zo uit de catalogus komen, daar hoef je dus helemaal niet te gaan kijken. Dat zijn of oplichters of mensen die denken dat als ze echte foto’s van hun bank op Marktplaats zetten er niemand zal reageren. Of foto’s die zo wazig of donker zijn dat je de kleur en vorm niet kan ontwaren. Ook die vallen af. Uiteindelijk bleef er eigenlijk maar eentje over die overeen kwam met de eisen die ik vooraf gesteld had. Dan begint het bied proces. Laag beginnen dacht ik nog. 50 Euro voor een zo goed als nieuw, moderne bank, nieuwprijs 3000 Euro, slechts 2 keer op gezeten, wegens omstandigheden te koop aan geboden. Na 5 minuten kreeg ik al bericht dat ik was overboden door “Henkie 1983” Opnieuw een bod uitgebracht en toen gingen  “Joke S” en “happygirl” zich er ook mee bemoeien. Uiteindelijk ging de bank voor 950 Euro naar “Stefano$” 

Ik ga toch maar gewoon een dagje meubel boulevards aflopen en een dagje IKEA doen. Het blijven toch banken van Marktplaats waar iemand anders scheten op heeft zitten laten, katten hun haarballen op hebben uitgekotst of waar misschien wel echt een moord op is gepleegd. 
Iemand nog een tijdloze moderne rode retro loungebank nodig? Hij is gratis af te halen inclusief omstandigheden.

2 opmerkingen:

Molly zei

hahahah, ik herken je hele column!

Rianne zei

Als ik een kleine tip mag geven. Ik heb de Ektorp hoekbank van Ikea en die is echt geweldig!