vrijdag 4 februari 2011

De Zweet Fabriek (fitness)

Ik ben lid van zo’n zweet fabriek , een goedkope fitness club. Voor nog twee tientjes per maand je zelf onbeperkt in het zweet werken. Alles behalve de toestellen bij deze sport club is Spartaans. Het is mij een raadsel hoe die gasten geld maken. Er staat voor een vermogen aan toestellen opgesteld en de huur voor het mega pand dient ook opgebracht te worden. De kaart is overdraagbaar binnen het gezin maar daar word niet echt op gelet dus iedereen kan op mijn kaart gratis sporten.

De apparaten kopen ze in bulk in dus betalen ze een fractie van de prijs, de huur voor de loods (want dat is het) bedraagt niet meer dan 70 Eu per m2 per jaar, het personeel bestaat uit één middelbare scholier die verveelt in een zelf getimmerd hokje zit. Tel daar de kosten op voor gas licht en water (zijn ook niet hoog want douchen kan je er niet en de verwarming staat nooit aan) en je zit op zo’n 120.000 EU per jaar (ligt aan de grootte van de loods natuurlijk, maar dit rekent makkelijk) 12000 per maand dus als je de kosten voor die werkstudent erbij telt.. Dan heb je 631 betalende leden nodig om uit de kosten te komen. Dat halen ze makkelijk en ze verdienen ook nog 20 cent per keer dat je in je kluisje moet zijn.

Neemt niet weg dat alle basic elementen voor het sporten aanwezig zijn. En bij klachten wordt je gewezen op de lage prijs, wat verwacht je nou voor dat geld. Ik verwacht werkende apparaten en die zijn er in voldoende mate, minimaal 4 per discipline. Als je de juiste tijd uitzoekt kan je naar hartenlust de sporter uithangen.
Maar… de opstelling van die apparaten is minder. Ze staan in lange rijen achter elkaar. Ik zit regelmatig tegen de trillende blubberkont van “maatje extra XL” aan te kijken. De apparaten staan zo dicht tegen elkaar aan dat je de buurman ruikt en als je een wilde sporter naast je hebt dan wordt je regelmatig besprenkeld met zijn zweet.

De muziek bestaat uit een monotone beat, waarschijnlijk is het wel verteerbare muziek maar omdat die hal zo hoog en groot is hoor je alleen de bas. Automatisch ga je op de beat  lopen fietsen of roeien. Het tempo van de beat is net even te laag en al gauw ga je uit de maat en ben je vervolgens 5 minuten aan het klooien om weer in de maat te komen. Om deze nadelen te ontlopen luister ik mijn eigen muziek of kijk een uitzending van uitzending gemist op mijn Iphone. Wel jammer dat de bas van die f*cking muziek in de hal er door heen dreunt.

 Ik probeer een vaste routine te handhaven en dat lukt tot nu toe vrij aardig. Allereerst wil ik mijn conditie weer op pijl hebben en dat doe ik d.m.v . 25 km fietsen 5 km roeien en een poosje op zo’n cross trainer. Dat laatste apparaat is zeker niet mijn vriend. Op de een of andere manier kom ik nooit in mijn ritme op dat ding of ik word er op gewezen dat ik achteruit loop. Die combo van handen en voeten tegelijk bewegen gaat niet lekker en voor je het weet sla ik mijzelf bijna knock-out met één van die handels. Ik start met 5 km rustig in fietsen met direct daarna 10 km op snelheid, gevolgd door de 5 km roeien, dat klote apparaat en eindig weer met 10 km keiverziekend hard fietsen. 
Heerlijk vind ik het dat fietsen op zo'n stilstaand apparaat en je komt nog eens nergens.

Thuis heb ik ook zo;n home trainer van de Kijkshop gehad. Als je daar een beetje vaart op maakte rotte dat ding om en de trappers zaten er scheef op. Slecht apparaat om je conditie te verhogen prima apparaat om je bloed druk te verhogen. Nee laat mij maar in die zweet fabriek mijn kunstje doen, fit voor weinig. Ik hang wel een handdoek over mijn hoofd zodat ik de spetters niet voel , mijn voorligger niet zie en wacht op het moment dat de mooie meiden in strakke pakjes mijn Spartaanse zweet fabriek komen bezoeken.

1 opmerking:

Anoniem zei

lekker bezig !