woensdag 9 februari 2011

Lente


Ik had er al helemaal zin in. De lente. Mensen en het weer worden vriendelijker. Lekker buiten zitten in de tuin tot laat in de avond met een drankje en een open vuurtje. Voor het echter zover is moeten we nog ettelijke dagen met veel wind en regen verdragen en moet ik het een en ander op orde brengen voordat we daadwerkelijk kunnen genieten in de tuin.


Op de een of andere manier veranderd onze tuin en schuur tijdens de winter in een soort vuilnisbelt en daar komt dit jaar nog eens een boom van 13 meter hoog bij. Hij ligt dan wel al voor het grootste gedeelte in hapklare brokken onder het afdakje, voor de rest ligt er nog een behoorlijke bos dikke takken en stronken in mijn achtertuin. In de voortuin waar de boom stond rust nog steeds het onderste deel van de boom die ik vorig jaar door de invallende vorst niet verder meer kon rooien. Dat is nu prioriteit nummer één, die boom. Die takken zie ik niet als probleem, maar die stronken en de rest van de boom welke nog in de grond zit wel.

Doordat die boom daar zolang heeft gestaan zijn alle buitenmuren groen uitgeslagen en dat valt nu heel erg op. Die moeten schoon gespoten worden met de  hogedrukspuit. Als dat projectje geslecht is wacht er ook in de voortuin nog een uitgraaf en stratenmakers klusje. Niet echt direct nodig, maar als je toch bezig bent, is de oprit van 7 cm dikke grind tegels die opnieuw gelegd dient te worden.

Ik schat dat er in de achtertuin en schuur ook nog 3 ritjes vuilstort liggen. Waar het vandaan komt, ik weet het niet. Ik verdenk de buurt ervan dat ze voor het slapen gaan nog even dingen over mijn schutting gooien. Dat is niet waar natuurlijk maar het lijkt er wel op. Het lijkt er ook op dat ik weer meer dingen dan vorig jaar in de schuur moet opslaan dus kan ik aan de slag om meer planken stellingen en handige ophangsystemen te instaleren. Het project Memo bord in de keuken is een beetje fout gelopen zodat er nu (tijdelijk) geen stroom meer is in de schuur. Dat moet dus ook nog even voor de lente gebeuren.

De beits die vorig jaar zo goedkoop leek blijkt ook dit jaar weer een miskoop te zijn geweest en is mijn noeste arbeid van vorig jaar ook maar voor één seizoen goed geweest. Dit jaar dus weer opnieuw de schutting verven. Als dat alles gedaan is nog even met de hoge drukspuit de tuintegels van die groene aanslag ontdoen en de lounge set afsoppen. Minimaal vier ritjes tuincentrum voor tuin aarde en weer een volledig nieuw assortiment planten en struiken want niets heeft de winter overleefd.

Het buiten houtwerk is dit jaar ook toe aan een nieuwe laag verf, mijn tuindeur klemt, er moet een nieuwe poort deur in, en moeders wil een gezellige veranda met afdak achter in de tuin. Zo tegen eind Augustus denk ik wel klaar te zijn om vervolgens op vakantie te gaan in het buiten land. Bij terug komst staat de herfst alweer te trappelen en kan al die tuin zooi weer in de schuur gepropt worden.

Ik geniet nu zo ontzettend van dat winterzonnetje vanachter het glas dat de lente van mij eigenlijk nog wel weg mag blijven. Veel te vermoeiend die lente…

Geen opmerkingen: