donderdag 19 mei 2011

Meezingers


Iemand zei "dit is Annabel
Ze moet nog naar 't station
Neem jij de wagen dan haalt ze het wel"
Ik zei "da's goed" en reed zo stom als ik kon
We kwamen aan bij een leeg perron
En ik zei "het zit je niet mee"
Heel in de verte ging de laatste wagon
En Annabel zei "okee, ik ga met je mee"

Dit is het eerste couplet van het lied Annabel, gezongen door Hans de Booij en geschreven door Boudewijn de Groot. Ik weet zeker dat iedereen van mijn leeftijd dit nummer op ieder moment van de dag zonder muziek en fouten kan opdreunen. Het heeft iets gezelligs op de één of andere manier. Zodra ik dit nummer op de radio hoor doe ik al mee bij het “tum-tum,tum-tum… tumtum” om vervolgens het hele nummer keihard mee te blaten. Ik kan daar niets aan doen, het moet gewoon. 
Dat Annabel eigenlijk een snolletje is die al bij de eerste ontmoeting bij een relatief onbekende vent het bed induikt, dat maakt voor de gezelligheid niets uit. Dat behalve het ” ok ik ga met je mee” en het “ik heb geen tijd voor ontbijt ik moet gaan” Annabel totaal geen inspraak lijkt te hebben in het wel of niet aangaan van een vervolg relatie met Hans, mag de pret ook niet drukken.Het slappe karakter van Hans (in het liedje) is eigenlijk wat mij verbaasd. 

Dat geld ook voor de mannelijke persoon in het liedje van Bloem, “Even aan mijn moeder vragen”. De teksten gaan ergens over en het is een soort van compleet verhaaltje, simpel maar op zich meesterlijk geschreven. De vrouwspersoon is hier Annemarie en is eigenlijk een tutje en een zeikerd. Zo moet ze al voor Twaalf uur thuis zijn, moet ze alles eerst aan haar moeder vragen,drinkt ze alleen maar limonade, die hij dan voor haar moet gaan halen, sigaretten die vindt ze smerig ,popmuziek kan ze niet waarderen. Die kwijlebal houdt alle deuren voor haar open en hij gaat zelfs met haar hondje lopen. Je ziet het hij doet alles voor een zoen. Maar ook dit liedje zingt zo lekker mee. 
Ook in Suzanne van VOF de Kunst speelt de jongen het kwijlende naar seks hunkerende pubertje. Het meisje geeft totaal geen sjoege en vraagt of er nog cola is terwijl hij in haar nek aan het zoenen is. Dumpen die griet man! Maar ja het zingt zo lekker mee. 
Nee dan Rob de Nijs, die zegt waar het op staat in Malle Babbe , gewoon zeggen dat ze een lekkere kont heeft.

Ik ga al die gezellige meezingers downloaden en in een speciaal mapje op mijn Iphone zetten. Dan kan ik als ik met vakantie ga toch zeker vanaf Hoofddorp tot aan de Belgische grens lekker meeblehren met begrijpbare Hollandse meezingers. Dan luisteren we van België tot Spanje wel naar  Top Gear's Seriously Cool Driving Music en het laatste stukje van de reis naar Enrique Iglesias, dan slaap ik.

2 opmerkingen:

Lauradenkt zei

Stiekem vind ik dit soort Nederpop heel erg leuk. En wat dacht je van 'stiekem met je gedanst?' Ik denk niet dat dat mogelijk is.

Maar ach, voor mij gaat het ook om het meezingen en niet om de diepgaandheid van de tekst!

Margo zei

Ik zing hard mee, als we 'haar naam is Lauuuuura..'van Jan Smit maar overslaan, heeft overigens niets met de reactie van de Laura boven mij te maken ;-), noch met de naam Laura zelf, puur met het gekweel van Jan Smit en het blijven hangen van vreselijke muziekjes in je hoofd. Leuk blog! :-)