woensdag 8 juni 2011

Groente


Nu we het toch over groentes hebben… Op de reclame zeggen ze: je moet de groente van Hak hebben!” Nou, laat ik maar meteen even duidelijk zijn, ik moet helemaal niks. En ik maak zelf wel uit of ik de doperwtjes gewoon fijn of extra fijn vind om te eten en ik weet zeker dat er ook mensen zijn die het eten van Doperwten helemaal niet fijn vinden dat hoeven ze helemaal niet op die pot te zetten.


En dan die groente die zichzelf helemaal toppie vind, Wit Lof! Belachelijk die naam. Bestaat er ook Bruin Lof of Geel-Oranje Lof? Nee toch, nou dan, gewoon Lof is al veel te veel lof voor deze bittere plant.  Kijk, Rode kool snap ik, hoewel die eigenlijk meer Paars is dan Rood. Spitskool ook, Bloemkool met wat fantasie ook nog wel, maar Boerenkool…er zit geen boer in en alle andere kolen worden ook door Boeren geoogst, ik snap die naam niet. Chinese kool komt wel uit onder andere China maar heeft daarentegen weer geen koolsmaak. Waarom heet het dan kool? Je gaat Groene Thee toch ook niet Groene Koffie noemen?

Brusselse Spruiten komen helemaal niet uit Brussel, maar worden gewoon gekweekt door die Elfstedentocht winnaar Henk Angenent te Woubrugge. In 1800 zijn er wel eens Spruitjes geweekt in Brussel, maar dat gebeurd al lang niet meer, of het moet in een laboratorium zijn.  De Sperzieboon is eigenlijk de Prinsessenboon die Sperzieboon is gaan heten nadat wij haar eerst Aspergeboon gedoopt hadden omdat ze net als asperges met gesmolten boter en Nootmuskaat opgediend werden. En spinazie is een verbastering van het Perzische woord اسفناج  dus dat spreekt voor zich lijkt mij.

Dit alles neemt niet weg dat ik zo een beetje alle groentes met smaak naar binnenwerk, tenzij ze tijdelijk giftig zijn verklaart, dan eet ik opeens meer fruit, maar daar kloppen de namen helemaal nergens van. Neem nou de Bosbessen, die zijn van de Heidefamilie. Niks Bos.

3 opmerkingen:

Margo zei

Leuk geschreven en nu je het zo zegt allemaal kijk ik heel anders naar mijn groente vanavond..broccoli..eh..

Lauradenkt zei

Haha, grappig!

Patricia zei

Weer heerlijk ge noten van je verhaal.