vrijdag 17 juni 2011

Op zijn Grieks


Stel je hebt een schuld van laten we zeggen duizend Euro. Je komt tot de conclusie dat je dat niet terug kan betalen. Dan ga je naar de bank en vraag 1000 Euro te leen. Natuurlijk gaan ze je helemaal doorlichten en moet je aan allerlei strenge voorwaarden voldoen.


Je zult bijvoorbeeld moeten aantonen, dat je over een vast inkomen beschikt. Bovendien zal de bank bij de beoordeling ook nagaan of er nog andere kredieten lopen en of zich daar in het verleden eventueel betalingsproblemen in hebben voorgedaan. De bank kan deze informatie opvragen bij het BKR in Tiel. Pas als dit allemaal klopt dan wil de bank je dit lenen maar wil daar wel een vergoeding voor hebben. Die rente ligt tussen de 6 en 11 %. Voor iemand die al geen geld had is die rente ook een hoop geld. Dus die lening ga je niet op tijd  terug betalen en in het ergste geval betaal je helemaal niks terug. Tegen je gezinsleden zeg je dat er voorlopig even geen vlees bij het eten zit en dat er waarschijnlijk de komende 5 jaar met de oude kleren gedaan moet worden. Natuurlijk komen deze in opstand want jij bent tenslotte die lening aangegaan en jij hebt die schuld in eerste instantie veroorzaakt, daar hebben zij geen boodschap aan en willen er ook geen stukkie vlees minder door eten.

Ten einde raad stap je weer naar die zelfde bank, legt het probleem van je mede gezinsleden uit, jankt wat en vraagt zonder blozen het tienvoudige extra te leen. Wat denk je dat die bank gaat zeggen? Tuurlijk krijg je dat, want dan kun je de bank die 1000 Euro plus rente terug betalen en kun je, je gezinsleden geruststellen. NOT !!!
Zo gaat het niet in Nederland. Misschien in een of andere bananen republiek, maar toch zeker niet in het ontwikkelde Nederland. Of toch wel… Jahoor, dit is dat gedoe wat nu speelt met die Grieken. Nu kunnen de hoge heren in den Haag wel roepen dat we die sirtaki dansende, borden kapot gooiende Ouzo drinkers moeten blijven sponsoren omdat we anders geen geld terug krijgen, maar ik snap daar geen Tzatziki van. Hoe kun je in Zorba’s naam nu zoveel geld lenen aan iemand die al ik weet niet hoeveel geld schuld heeft en met het geleende geld de ambtenaren een salaris verhoging geeft en een peper duur Formule 1 circuit aanlegt en waar als enige land in de Euro zone de pensioen leeftijd verlaagd word? 

Minister de Jager, ik heb een hypotheek op mijn huis waar ik tot mijn 65e voor moet betalen. Dat hebben we zo geregeld zodat we als we met pensioen zouden gaan in ieder geval geen kosten hoeven te maken voor het huis. Dat ik dan nog volop aan het werk dien te zijn volgens de nieuwe pensioen wet was niet gepland maar is nog tot daar aan toe, maar dat we die Grieken sponsoren zodat zij vroeger met pensioen kunnen stuit mij toch wel tegen de borst. Eigenlijk voel ik mij genaaid. En in dit geval op zijn Grieks genomen. Niet dat ik daar ervaring mee heb, maar je hoort wel eens wat. Dat u dat zelf wel prettig vind neemt niet weg dat er nog vele anders geaarde mensen zijn in Nederland die niet van achteren aangevallen willen worden. Mensen die liever zien dat het geld wat u voor de Grieken in gedachte heeft, aan de armoede die in eigen land heerst word besteed. 

Dat die Grieken nu een ex minister van Defensie hebben aangesteld als minister van Financiën, doet een normaal mens toch ook achter de oren krabben. En die Grieken maar lachen, zou dit onze straf zijn voor wat die O,O Cherso tiepjes hebben aangericht in Griekenland. Die Grieken denken vast dat wij allemaal labiele, coma zuipende, onverstaanbare huppelkutjes en wausketeltjes zijn.  Kom op Minister de Jager en geef ze nou eens van Jetje die Grieken en als het om uw eigen gevoel gaat dan schop ik mijn punt laarzen wel in je hol.

3 opmerkingen:

ben zei

Flagrant frauderende lidstaten (hoe kun je 't anders noemen) zouden eigenlijk zonder pardon uit de Europese Unie moeten worden gezet. Dat zou pas een sterk signaal zijn!

mike zei

goed no nonsense verhaal wat volgens mij heel erg leeft onder de mensen. van mij mogen zij eruit geschopt worden en lekker boeien wat de gevolgen zijn!
wij maar keihard werken voor onze zogenaamde zo veilige economie die dus eigenlijk alleen maar sponsor is van corrupte regeringen die in het westen als sprinkhaan plagen tekeer gaan en alles kaal vreten!

spirime zei

Goed verhaal bro... dit hoort in een kolom van het grootste blad dat er is. love ya.