dinsdag 7 juni 2011

Komkommertijd


Het is letterlijk en figuurlijk weer komkommertijd. Figuurlijk omdat er weer allerlei stompzinnige verhaaltjes opduiken in de kranten omdat er te weinig “echt”nieuws is en letterlijk omdat die vervelende EHEC bacterie niet op komkommers schijnt te zitten. Dat ik de dag voordat dat bekend werd, gezellig op de Pasar-Malam nasi met taugé heb zitten eten en de komkommer netjes aan de kant heb geschoven mag de pret niet drukken.

Om de kwekers van komkommers een hart onder de riem te steken en omdat de komkommers nu lekker goedkoop zijn eet ik nu overal komkommer bij. Patatje komkommersalade, broodje komkommer, komkommerburger etc. En als blijkt dat die bacterie toch ook weer niet in Taugé zit dan herhaal ik et hele riedeltje komkommergerechten met Taugé. Bestaat er trouwens al een komkommer shampoo?Ik las net namelijk dat er in komkommers 94 % water zit dus…

Eigenlijk word ik er wel een beetje gestoord van, van al die bedreigingen van de gezondheid door iets wat vooral lekker zou moeten zijn. Zo hebben we al gehad: salmonella kip, BSE koeien, radio actief besmette vis uit Japan, met het Noro virus besmette frambozen en varkens met de pest. Ieder jaar is er wel weer iets wat wij niet zouden moeten eten ivm gevaar voor de gezondheid. Meestal duurt dat dan een paar weken en daarna kan je het gewoon weer eten. Over het algemeen is het zo dat als je de groentes maar goed schoonmaakt en kookt dan is er niets aan de hand. Ik heb India overleeft en als het ergens niet te vertrouwen is qua eten is het wel in India is mijn mening, dus ik eet gewoon alles in het door HACCP en Keuringsdiensten gecontroleerde Nederland

Blijft een maf woord “komkommer”. De Engelsen noemen het Cucumber en ik denk dat komkommer daar vanaf stamt. Maar het kan ook iets te maken hebben met de Latijnse naam. Doet er ook niet toe, we kunnen weer komkommersla eten en daar gaat het om. Weet je trouwens wat de verledentijd van komkommersla is?
Kwamkwammersloeg

Geen opmerkingen: