dinsdag 2 november 2010

straat taal, Jah lauw mang


Ouderdom komt met gebreken, zeggen ze. Ze hebben gelijk, het komt, maar gestaag. Het sluipt er langzaam in. Het zicht wordt slechter dan het was. Eerst ontken je dat en gooi je het op vermoeidheid, slecht licht of een vuiltje. Daar komt natuurlijk nog bij dat ze tegenwoordig zoveel mogelijk informatie op levensmiddelen verpakkingen willen zetten, en dan moeten ze die letters onleesbaar klein printen. Dan komt het eerste Kruitvat of HEMA leesbrilletje van 2 Euro op de salon tafel te liggen, een -1 versie. Pas als je die voor het eerst opzet snap je wat je al die tijd gemist hebt en vooral NIET gemist hebt, schele hoofdpijn van het turen naar letters. Alle recepten smaken ook opeens zoals ze bedoeld waren. Super zo'n brilletje, ik heb er ondertussen 3 verspreid door het huis liggen.



Zo rond een uurtje of 4 krijg ik het "cup a soup momentje", niet dat ik dan zo'n infantiel naar niks smakend instant soepje naar binnen werk, maar wel dat de ogen beginnen te branden, en een onhoudbare gaapbui zijn aanvang neemt, als ik hier niet tegen vecht dan slaap ik binnen 5 minuten. Mijn 8 uren nachtrust haal ik met gemak dus daar ligt het niet aan, het is gewoon de leeftijd, ga ik dan maar van uit.


Het geschreeuw van kleine kinderen kan ik opeens steeds minder tegen, misschien omdat ik ze zelf niet meer heb, misschien omdat hoge tonen opeens harder binnenkomen, misschien is het gewoon de leeftijd. Het zijn in ieder geval handen bindertjes. Straks als ik echt opa ben dan zal ik het waarschijnlijk wel weer leuk vinden, maar voor nu vind ik het alleen maar leuk bij anderen. Dat geld overigens ook voor mijn kinderen:" jongens, pa vind het nog lang geen tijd voor kleinkinderen. Ik heb nog zoveel andere dingen te doen. Heeft alles met mijn en jullie leeftijd te maken."



Mijn dochter heeft er overigens geen moeite mee dat ik haar kan volgen op Twitter. Dat "kan volgen"is overigens puur technisch. Echt volgen, als in begrijpend lezen…NOT. Nu vond ik de smsjes van mijn kroost al onnavolgbaar, hun Twitter taal is nog minder volgbaar. Ik gebruik de website http://www.straatwoordenboek.nl/ om uit te vogelen waar mijn Chingmeid (kleine meid) het over heeft. Als ik lees :ma coolo ma pampa, denk ik al snel dat ze het heeft over haar coole vader, maar dat betekend "je moeder sukkel". Pakka mii toet heeft niks te maken met het feit dat ze mijn auto willen lenen Walt Disney niets met tekenfilms en Henny Huisman alles met saai zijn. Waarom die "geheimtaal" is mij een raadsel. De straat taal die ik mij herinner kwam meer uit het Bargoens of Joods zoals Jatten, mazzel, de juut of snaaien. Later dan de turbo taal waarin we alles afkortte wat uiteindelijk de SMS taal werd.
Thuis spreken we gewoon ABH (Algemeen Beschaafd Hoofddorps) En buitenshuis zoeken ze het maar uit. Jah lauw mang (het zal wel)


 


 


 


 


 

Geen opmerkingen: