woensdag 23 november 2011

Carnaval



Aan mijn lijf geen polonaise. Hele volksstammen doen het wel en dan met name onder de rivieren. Lekker zo laten, denk ik dan, zolang ik maar niet hoef mee te hossen. Ik snap het denk ik gewoon niet. Mensen die het hele jaar sparen om een week gigantische hoeveelheden drank naar binnen te gieten en onderwijl naar de vreselijkste muziek staan te luisteren. Of is dat juist de reden. Dat die muziek alleen te pruimen is als je laveloos bent. Zo laveloos dat je niet meer zelfstandig kan lopen en je voorganger moet vasthouden. Polonaise heet dat.


Zonder gekheid, dat carnaval is iets wat door je aderen moet vloeien, in je bloed moet zitten. Het is een way of live voor die mensen.Dat ik het niet snap wil niet zeggen dat het iets stoms is of zo. Ik vind het gewoon stom, en dat is mijn persoonlijke mening. Ik heb het echt wel eens geprobeerd hoor, hier in de omgeving van Haarlem in de Zoete Inval, vroeger, pokke muziek,verkleed als pingpong tafel, lallend,pokke muziek, hossend, bezopen, kotsend, pokke muziek, schreeuwend. Na een uurtje of twee met suizende oren weer op het parkeer terrein met een vriendje die als  HEMA worst verkleed was. Nee dat was nog erger dan die kleine discotheken in Haarlem vroeger.

Dat schijnt dus helemaal verkeerd te zijn, die verkleed partijen, dat is iets van boven de rivieren. Daar beneden doen ze een te lange gebreide sjaal om en een boerenkiel aan, klaar! Dat zuipen klopt dan weer wel. Maar dat is iets wat je het hele jaar kan doen, wat is er dan zo speciaal aan carnaval? Ik heb nog nooit iemand gesproken die het mij goed uit kon leggen. Veel verder dan dat het gewoon leuk is komen ze vaak niet. Wat is er dan leuk aan die carnavals kneiters? Dat is toch gezellig?, zeggen ze dan. Nou ik vind het in een normale kroeg al stront vervelend als ik boven de muziek uit moet schreeuwen om iets te vertellen. Laat staan als ook nog eens pokke muziek is. 

Behalve die muziek heb ik er wel een soort van respect voor hoor, dat ze zo’n instituut in leven willen houden, zeker in deze barre tijden. Gewoon lekker doen. Mijn zege heb je. Maar ik snap het niet. Leg het nou eens uit, op een goede begrijpelijke manier dan. Wat is er nou zo leuk aan carnaval dat je er een vermogen aan geld doorheen jaagt aan drank, het openbare leven een week stil ligt en als je iets besteld hebt wat uit die regio moet komen dat je dan gewoon niemand kan bereiken. Ik wil het zo graag snappen. Is het gewoon een soort verkleed gebeuren met drank? Deed ik vroeger ook met de verkleed kist, dus dat zou ik snappen. Of zit het iets dieper en is het voor de mannen een verkapte travestie voorliefde? Je ziet steeds vaker mannen als vrouwen verkleed want dat is zo “hilarisch” , dat snap ik dan ook, Is het gewoon onherkenbaar uit je dak gaan , een soort schaamte gevoel dus, dat zou ik ook nog snappen. Maar dat het gewoon leuk is dat snap ik niet. Ik weet zeker dat er iemand uit het zuiden van het land mij dit kan uitleggen. Hieronder is ruimte zat. Benut die en leg ons bovenrivierders eens en voor altijd uit wat er nu zo leuk is aan carnaval.
Dan leg ik de volgende keer uit waarom wij hier zo stijfkoppig , zo druk druk druk en on-Bourgondisch zijn.

2 opmerkingen:

ben zei

Ik heb het ook nooit begrepen, dat carnaval-gedoe! Voor kinderen beneden de 12 ok, maar voor volwassenen?!

Ariadnesdraad zei

Tja, .... dat carnaval en die polonaise, tot daar maar dat laveloos gedoe, brrrrrrrrrrr...