
In principe werkt dat dus op de zelfde manier. Door middel
van de “klanten” kaart, vergaard AH informatie over je koop gedrag. Wat je
koopt, wanneer je koopt, en hoeveel je uitgeeft. Daar past meneer Heijn zijn
Goeeeeeeeie deals op af. Aan de andere kant heb je daar zelf ook voordeel van.
Het mes snijd dus aan twee kanten. Dat werkt ook zo bij de sociale media. Al
die handige “vrienden”sites zijn gratis. Je kan er ,op een mijn inziens ,niet
geheel sociale manier met je vrienden omgaan. Sociaal vind ik het nog steeds om
vrienden regelmatig in persoon te spreken, maar dat is de issue nu niet. De
sites zijn dus gratis. Dat je surf gedrag nu vast ligt op de servers van
Facebook is op zich toch geen ramp? Tenzij je op geitensex.nl bent geweest
natuurlijk, maar dan heb je een veel zwaarder probleem.
Je surf gedrag ligt sowieso al op diverse plekken
opgeslagen, hoe denk je anders dat als je net voordat je deze column leest, een
paar pagina’s van bijvoorbeeld een reisorganisatie hebt bekeken, de reclames op
deze pagina ook over vakanties gaan. Ook slaan de reclames vaak op de inhoud
van de columns zelf. Dat is nu net waarom al die informatie wordt opgeslagen.
Kennis is macht leerde we vroeger al op school. Kennis over interesses van
mensen is goud waard. Bedrijven kunnen gericht adverteren. That’s all folks! En niets meer… hele volks stammen in paniek
om niets. Als je niks te verbergen hebt is er geen probleem met het hebben van
een Facebook site of een AH klantenkaart en zijn er alleen maar voordelen. Zonder
reclame wordt alles nog duurder dan het nu al is.
Maak je liever druk om het keihard praten door je telefoon
in openbare ruimtes, daar kan iedereen zomaar mee luisteren…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten