zaterdag 1 oktober 2011

Social Media Privacy


Hyves, Facebook, Linked in, Google plus, etc. Sociale netwerken die iedereen zo onderhand wel heeft of op zijn minst kent. Je word er mee dood gegooid. Elke dag vind ik wel weer een “nieuwe” op internet. Hoewel Facebook bij de opstart nog geheel gericht was op het sociale aspect, is het tegenwoordig toch meer een mooie vergaarbak van informatie voor adverteerders geworden. “Onze privacy wordt geschonden!” Hoor ik overal. En de “oudjes” hoor ik het hardst. Mensen die hun kinderen verbieden om een Facebook pagina te hebben omdat het een inbreuk op hun privacy zou zijn maar ondertussen zelf een klantenkaart van Albert Heijn hebben, want dat is zo handig samen met de App voor op de telefoon.


In principe werkt dat dus op de zelfde manier. Door middel van de “klanten” kaart, vergaard AH informatie over je koop gedrag. Wat je koopt, wanneer je koopt, en hoeveel je uitgeeft. Daar past meneer Heijn zijn Goeeeeeeeie deals op af. Aan de andere kant heb je daar zelf ook voordeel van. Het mes snijd dus aan twee kanten. Dat werkt ook zo bij de sociale media. Al die handige “vrienden”sites zijn gratis. Je kan er ,op een mijn inziens ,niet geheel sociale manier met je vrienden omgaan. Sociaal vind ik het nog steeds om vrienden regelmatig in persoon te spreken, maar dat is de issue nu niet. De sites zijn dus gratis. Dat je surf gedrag nu vast ligt op de servers van Facebook is op zich toch geen ramp? Tenzij je op geitensex.nl bent geweest natuurlijk, maar dan heb je een veel zwaarder probleem.

Je surf gedrag ligt sowieso al op diverse plekken opgeslagen, hoe denk je anders dat als je net voordat je deze column leest, een paar pagina’s van bijvoorbeeld een reisorganisatie hebt bekeken, de reclames op deze pagina ook over vakanties gaan. Ook slaan de reclames vaak op de inhoud van de columns zelf. Dat is nu net waarom al die informatie wordt opgeslagen. Kennis is macht leerde we vroeger al op school. Kennis over interesses van mensen is goud waard. Bedrijven kunnen gericht adverteren. That’s all folks!  En niets meer… hele volks stammen in paniek om niets. Als je niks te verbergen hebt is er geen probleem met het hebben van een Facebook site of een AH klantenkaart en zijn er alleen maar voordelen. Zonder reclame wordt alles nog duurder dan het nu al is.

Maak je liever druk om het keihard praten door je telefoon in openbare ruimtes, daar kan iedereen zomaar mee luisteren…

Geen opmerkingen: