zaterdag 9 oktober 2010

Boodschappen doen anno 2010






Ik ken zat mensen die een hekel hebben aan boodschappen doen. Zij zien het als noodzakelijk kwaad. Zelf heb ik op zich totaal geen moeite met boodschappen doen. Sterker nog, ik vind het zelfs leuk op momenten dat het niet al te druk is in de winkels. Ik mag graag in de pannen roeren en zo'n tochtje door de super levert altijd weer wat inspiratie op en ik weet zeker dat de goede producten worden gekocht. Ik heb wel een broertje dood aan die opgefokte drukke momenten in een supermarkt. 


Tegenwoordig kun je 7 dagen per week van 8 uur in de ochtend tot 9 uur in de avond boodschappen doen. Dus als je het een beetje handig aanpakt kan je die drukte wel enigszins ontlopen. Ik bedoel je hoeft echt niet meer op zaterdag rond 12 uur je "grote"boodschappen te doen. Toch zijn er nog hordes mensen die dat wel doen dus is het rond die tijd ook gierend druk in de supermarkten. De spitsuren kunnen ook afhangen van bijvoorbeeld een basis of kleuterschool in de buurt. Tussen 3 en half vier hoef je je daar niet te vertonen want dan gaan alle moeders even snel naar de super voordat of nadat het kroost van school is gehaald. Woensdag middag is dan al helemaal afzien, dan hebben de dames tijd om wat uitgebreider te koken denk ik, want dan zie je versproducten verdwijnen waar je bijstaat en de mandjes hebben plaats gemaakt voor boodschappen karren, wat het verkeer tussen de schappen alleen maar drukker maakt.

Op Zaterdag dus nooit rond het middag uur gaan, ga héél vroeg of laat in de middag. Nu zijn er altijd randfiguren die je altijd in de weg zullen lopen zoals de gratis koffie drinkers, sociale boodschappen halers, aanbiedingen commando's en de ronduit onaangepaste aso's. De "koffie's en de socio's" liggen behoorlijk dicht bij elkaar qua gedrag. Het sociale aspect, het bijkletsen midden in het gangpad met de karren lekker dwars naast elkaar geparkeerd, hebben zij gemeen waarbij de koffiedrinkers dan nog eens zoveel mogelijk gratis koffie naar binnen proberen te werken. De "aanbo's" hebben maar één missie: zo snel mogelijk van super naar super om alle aanbiedingen in te slaan. In een rechte lijn van toegangshekje naar de eerste aanbiedingen vervolgens in één lijn naar de tweede etc etc. Deze mensen volgen dus geen enkel logisch pad en lopen meestal tegen het verkeer in. Aan de kant gaan staat niet in hun woordenboek. De aso's (idd geen aanhalingstekens) zijn een combo van de eerder genoemden, ze vertonen het zelfde gedrag maar weten zelf niet waarom ze het doen, ze doen het omdat ze dat andere mensen hebben zien doen. Ze vullen dit zelfstandig aan met ongepast hard schreeuwen tegen elkaar (meestal loopt er een kind of 4 bij die alles uit de stellingen halen en irritant lopen te zaniken) het openmaken van diverse dure producten om ze vervolgens weer ergens anders terug te zetten en het op de grond laten vallen van producten en ze daar vervolgens ook te laten liggen. Klagen bij de kassa doen ze bijna negen van de tien keer wat de boel weer eens extra ophoudt.

Maar het allerergste vind ik wel die f*cking spaaracties voor kinderen. Flippo's, Wuppies etc. Je moet je tegenwoordig eerst al door een cordon verzamelende koters heen worstelen om in de super te komen, maar dan eruit… Bij het afrekenen versta je kassa juffrouw niet eens door het geblér van de meute hongerige wolven die door dranghekken worden gescheiden van het naar buiten komende winkelpubliek. Het koude zweet loopt over je rug en je voelt de scannende blikken"hoeveel "Dungans"pakt die kale aan van de caissière?" Ik geef ze altijd aan het kleinste kind dat bij mij in de rij staat of in de rij naast mij. Als er geen in mijn buurt staat sla ik die dingen beleeft af. No, way dat ik met slechts 2 Dungans op die kwijlende menigte afloop. Er staan jochies tussen die liever in hun broek piesen dan dat ze misschien een Dungan missen. Ik zal worden gevierendeeld door diegenen die niets van mij hebben gekregen. Dan dus liever met lege handen 2 meter voor de dranghekken langs naar buiten rennen.

Nog 1 week Dungans, daarna een weekje "Knal Aanbiedingen" heb ik gehoord van de caissière van de C1000. Het worden nog twee zware weken.

1 opmerking:

mike zei

een hele goeie weer, begon rustig en eindigde weer lekker spetterend