dinsdag 5 oktober 2010

Nieuwe media



Heel langzaam worden we overspoeld met vrienden en zaken netwerken zoals Hyves, Facebook, Linkedin, Plaxo. Overal moeten we lid van zijn en zo veel als mogelijk "vrienden"en of "zakenrelaties"Ik heb ze zelf ook allemaal. Het begon voor mij met Linkedin, ik kreeg een uitnodiging van iemand hoog in de hiërarchie van het bedrijf waar ik werkte. Helemaal in mijn nopjes met de getoonde belangstelling voor mijn persoontje heb ik en account aangemaakt en de beste man geaccepteerd.


Wat ik toen nog niet wist was dat die man gewoon zijn email contacten lijst aan het toe voegen was, hij nodigde dus per ongeluk het hele bedrijf uit. Maar goed vanaf dat moment was ik een verwoed toevoeger van mensen die ik ooit eens had gesproken of via-via kon. De verzamel woede was begonnen. Niet lang daarna volgde Plaxo. Eigenlijk het zelfde, maar er waren nu eenmaal mensen die alleen maar Plaxo hadden en geen Linkedin. Dus aan de Plaxo want anders kon ik ze niet toevoegen aan mijn verzameling vage zakenrelaties.

Wat door mij in eerste instantie nog als SOA gezien werd, bleek het vrienden netwerk Hyves te zijn. Hier kon ik dus niet zakelijke vrienden verzamelen. Top! Overtuigd na wat aandringen door al verslaafde leden die mij wilden toevoegen aan hun verzameling ook een Hyves accountje erbij genomen. Eerst voorzichtig aftastend , maar al snel ook hier overtuigd verzamelaar en contributeur van ongevraagde stukjes en leuk bedoelde uitspraken of www'tjes. Al snel zag ik dat Hyves ver achter liep met een ander fenomeen op vrienden netwerk gebied, Facebook. Hier vond ik in mijn honger naar nieuwe media veel meer opties en zag de veel professionelere (lees : voor veel mensen moeilijkere) opzet als springplank om zelf ook wat minder amateuristisch bezig te zijn.

Dan kom je al snel op de Blog uit, op zich ook al zo oud als het internet, maar door mijzelf pas geleden herontdekt. Hier kan ik mijn creatieve ei kwijt en wat schetste mijn verbazing? Er zijn zelfs lezers vanuit Amerika Ierland en Engeland, Ierland is verklaarbaar want daar woont familie, maar die andere landen daar was ik zwaar verbaasd over. Mijn blog is in het Nederlands… Misschien hebben ze een vertaal programma, net als de browser Google Chrome die dat aan je vraagt bij een buitenlandse pagina. Nu schijnen er dus computers te zijn die het internet en met name blogs afstruinen op zoek naar bepaalde woorden. Deels om trends vast te leggen, deels voor advertentie doeleinden, en deels voor de overheid. De Amerikaanse interesse stijgt met woorden als terrorist etc. De Engelse interesse weer meer met woorden als BlackBerry, Iphone etc. Grappig maar vooral verontrustend.

De Iphone met al zijn applicaties is voor mij ondertussen onmisbaar geworden. Er is voor bijna alles wel een app. Maar ook hier zitten weer rare kantjes aan, de Appie applicatie van Albert Hein bijvoorbeeld; super handig zie daar elke week de aanbiedingen op verschijnen en je kan met wat eenvoudige handelingen je boodschappenlijstje samenstellen, die je al shoppend afvinkt. Tevens zie je in een overzicht wat je de afgelopen malen het meest gekocht hebt bij Appie, super handig voor het samenstellen van je boodschappenlijstje, dat weten ze via je klantenkaart. Dit verschaft Appie weer de broodnodige klanten gegevens, zodat het marketing team er zijn voordeel mee kan doen.

Nieuw, voor mij althans, is het fenomeen Twitter. Ik had er een jaar of wat geleden ook al over gelezen maar zag het nut er niet van in. Wat moet ik nu met de informatie dat bijv. Paul de Leeuw nu bij de bakker staat. Of dat Lee Towers op weg is naar Huize avondrust voor een concertje. Boeien! Maar buiten het feit dat je Twitter kunt gebruiken als uitlaatklep voor onzin oneliners, een veredeld www'tje of info waar echt niemand op zit te wachten, kun je er ook nieuws mee maken, mensen mobiliseren, nieuws ontvangen, reclame maken, producten afbreken etc. De macht van Twitter als medium is ongekend groot. Vaak is nieuws eerder bekend op Twitter dan via de normale wegen. Dat besef kwam bij mij door het volgende verhaaltje:

Net als vele met mij klaag ik vaak over Ziggo, Ziggo als provider van, maar vooral ook over de moeilijke manier van bereiken als je een probleem hebt. Telefonisch kost je dat een lieve duit aan 0900 kosten, en na 6 frustrerende telefoontjes zit je nog steeds met het zelfde probleem. Laatst was ik weer eens een poosje in de weer geweest met zo'n onverstaanbaar irritante puisterige nitwit van de helpdesk. Gefrustreerd door het feit dat ik weer een euro'tje of 5 lichter en een oplossing armer was, stuurde ik de volgende twit het World Wide Web op: "Ik word een btje simpel van #Ziggo, weer mijn internet verbinding weg, meer mensen last van?" aangezien ik maar 12 geregistreerde volgers heb, verwachtte ik hier niet zo veel van, maar ik was het weer even kwijt. Groot was mijn verbazing dat ik na 10 minuten een berichtje kreeg van Ziggo webcare met de vraag wat mijn postcode en huisnummer was, want dan zouden ze even een meting doen. Die hebben dus een team op Twitter zitten die alle berichtjes waar het woord Ziggo in voor komt lezen. Bang voor slechte reclame!! Ik werd om mijn telefoon nummer gevraagd en Ziggo belde mij!!!! Er bleek een fout in de internet verbinding te zitten en gisteren is er een monteur geweest! Allemaal gratis geregeld binnen 15 minuten op twitter. Dus als je een probleem met een instantie hebt, gooi je probleem op Twitter met de naam van de instantie als Hashtag (hekje voor de naam, bijv. #Ziggo) grote kans dat je probleem heel snel wordt verholpen. Ook dat is de macht van de nieuwe media.

Geen opmerkingen: