maandag 11 oktober 2010

Kook tv


Ik ben echt geen sterren kok, maar bij vlagen ben ik gewoon lekker op niveau bezig. Smaak technisch dan. Het oog wil ook wat maar als het er prachtig uit ziet en het is niet te vreten tja, dan sla je de plank toch ook redelijk mis vind ik. Dus bij mij gaat het vooral om de smaak en combinatie van smaken. De ambitie om Master Chef, of Top Chef of weet ik wat er allemaal op tv aan kook wedstrijden zijn te worden heb ik absoluut niet. Ik mag er echter wel graag naar kijken, zo volg ik de Master en Top Chef wedstrijden met veel plezier, kijk ook wel eens naar Gordon Ramsey en Ready Steady Cook van de BBC als ik er aan denk.


Om met de eerste twee te beginnen, tot nu toe heb ik het meest met die twee. Top Chef. Daar wordt door de heer Kranenborg met gevoel voor cynische humor het vuur aan de schenen van de kandidaten gelegd. Ook als je eigenlijk niet zo veel af weet van koken dan red je het daar toch nog wel tot dag 2. Daarna val je echt door de mand als je niet eens weet wat bijvoorbeeld trancheren is. Alles wat daar gebeurd qua koken is in principe basis kennis van iedere zichzelf respecterende hobby kok. Als je het lef in je lijf hebt om je te melden bij twee top chefs en vervolgens een biefstuk naar de verdommenis bakt dan ben je verkeerd bezig en had je van mij niet eens door de voor rondes mogen komen. Dat gebeurd naar mijn mening toch nog iets te veel. Er zit gewoonweg bagger tussen de kandidaten, klojo's die water nog laten aanbranden. Zonde van zo'n mooi programma.

Master Chef. Daar lopen Hans van Wolde (chef kok van 2 sterren restaurant Beluga) Peter Lute (chef kok) en een raar mannetje met een Frans accent de dienst uit te maken. Hans is de boze strenge doch rechtvaardige vader, Peter de lieve,begrijpende oom en dat fransmannetje het irritante neefje. Afgelopen weekend de eerste 25 misbaksels uit het programma zien verdwijnen. Nu zijn er nog 25 over en van wat ik er over kan zeggen, die kunnen allemaal wat. In deze aflevering werd er van de kandidaten verwacht dat ze gerechten zouden bereiden met behulp van de grillplaat. Op niveau barbecueën zeg maar. Ik geef het je te doen. Menigeen komt in de zomer niet verder dan het cremeren van een paar worstjes en het uitserveren van ongare salmonella kip. Dat is dus best moeilijk en zeker niet te vergelijken met "normaal"in de pan bakken. Dat Hans en Peter een rol spelen is wel duidelijk, het gaat ze iedere aflevering weer iets beter af. Maar dat kleine mannetje, dat daar bij loopt, onverstaanbaar probeert hij leuk en gevat te zijn, maar dat lukt nu eenmaal niet als je de Nederlandse taal niet beheerst. Bij de vrouwelijke kandidaten gooit hij zijn charmes in de strijd in de hoop daar wat indruk achter te laten. Hij wil alleen maar "meuie cumposatsies"op het bord zien, en zeikt over de smaak. Alles vind hij te flauw te heet of te zuur. Sodemieter op vervelend mannetje! Ga weg uit mijn favoriete kookshow. Wie ben jij eigenlijk, druk,naar mannetje, ik heb nog nooit van jou gehoord. Ben je Frankrijk uitgegooid vroeger? Werd je gepest op school? Waarom zeik je alleen maar? "ieke wor nie blai van ou" Zonde van zo'n mooi programma.

Dan die Ramsey. Wat een eikel vind ik dat. Alles wat je daar ziet, gebeurd niet echt in een keuken, het is een karikatuur die man. Denk je nu echt dat iemand voor zo'n onbeschofte kltzak zou willen werken? En echt iets bijzonders heb ik hem nog nooit zien koken. Nee dan Ready Steady Cook, een zeer onderhoudend kook wedstrijdje tussen twee mensen die eerlijk toegeven dat ze een doperwt niet van een wortel kunnen onderscheiden. Zij worden bijgestaan door twee top chefs. Daar wordt leuk en voor de leek ook nog eens begrijpend gekookt. Daar zie je ook dat top chefs ook wel eens fouten maken. Heerlijk, zo is koken bedoelt. Het is geen vaste wetenschap of zo, het zijn een paar basis technieken die je toepast, en voor de rest ligt het vooral aan, planning, durf, smaak en uittesten.

Ik ben nu zelf bezig met een Boeuf Bourguignon, gewoon uit een kook boekje en echt niet moeilijk. Iedere keer probeer ik het weer iets anders te bereiden. Eten maak je niet klaar, eten bereid je en je vrouw maak je klaar , zei mijn leraar altijd. Soms lukt het. Soms niet, en dan eten we gewoon andijvie met gehakt.

1 opmerking:

meeuw zei

Laat even weten wanneer die Boef op tafel staat :)

grt Andre