woensdag 19 januari 2011

UGGS en de Roots

Niets is zo grillig als mode. En dat smaken verschillen weten we ook, alleen qua mode zijn er zat mensen die meelopen en kleding stukken aantrekken omdat het "in" is. Neem nu die UGGS, die dingen zien er toch niet uit? Vormloze klompvoeten heb je er in. Je mag er niet mee in de sneeuw, ze zijn zo schofterig duur dat je bang bent om er een vlekje op te krijgen en zodra het boven nul is zijn ze te warm om te dragen. UGGS is volgens mij bedacht door een werknemer die ze ook lelijk vond , hij vond ze "Ugly" , het zijn er twee dus werd het "Uglys" maar dat verkoopt niet dus werd het, in navolging van DKNY ook met hoofdletters, UGGS. Denk ik…

Die broeken tot onder de billen… Ik snap er geen ruk van. Je krijgt er een koude kont van en het ziet er niet echt geïnteresseerd uit. Het heeft zoiets van "wat kan mij het allemaal schelen" Ik heb een neefje die een poosje ook binnen met muts en handschoen aan zat, die gingen alleen uit onder de douche. Schiet mij er maar in, dat snap ik dus niet. Dat mode verschijnsel van: het wel aan hebben maar ook weer niet helemaal is al eerder geweest met jassen en schoenen. Jassen werden toen met de kraag op de rug gedragen en zeker niet dicht geritst. Schoenen werden te groot gekocht en niet dicht geveterd. Een hond werd opeens gekocht als mode accessoir voor in je te dure handtas, waar alleen die hond in paste.

In de jaren tachtig en net even daar voor hadden we ook wel rare trends. Het dragen van een T-shirt over een overhemdje, de spencer, de unisex tuinbroek,de zeer korte spijkerbroek voor mannen, het dragen van een gebreide trui in de broek, de groene bomber-jacks, de Roots (van die lompe schoenen met scheven zool waarin je bijna achterover viel) het bloempot kapsel, Kickers, de bodywarmer, de legging, de beenwarmers. Ook allemaal niet echt appetijtelijk maar we droegen ze wel helemaal aan. En anders hield je moeder je wel tegen bij de voordeur om je veters te strikken, jas dicht te ritsen of je broek op te hijsen.

Ook komen er weer dingen terug van toen of zijn nooit weggeweest. Wat vroeger New Wave was zie je nu terug als Emo's of Gothic. Disco is nu Dance en op die feesten zie de kleding van toen weer. De muziek is trouwens ook van toen alleen hebben ze het een beetje door elkaar gemixt of gebruiken er soundbites van. De Allstars doen het nog steeds goed, zelf draag ik weer Hush puppy's, ik heb de houtje touwtje jas weer gezien in de winkel, en op internet kan je die Roots schoenen weer kopen, eigenlijk de UGGS van de jaren tachtig.

1 opmerking:

Anoniem zei

Was je wat gehaast vandaag? Vind het wat rommeliger als ik gewend ben van je! Sjuus. Je vriendje