zaterdag 8 januari 2011

Pipo de clown en Mamaloe

Toen de zus van mijn vrouw twee jaar geleden beviel van een dochter met de naam Malouk moest ik even zwaar wennen aan die naam. Ik noemde haar dan ook steevast Mamaloe.

Mamaloe is een nakomertje en moet opboksen tegen twee oudere broers die reeds in de pubertijd verkeren. Vanaf dag één heeft Mamaloe mijn hart gestolen met haar pretoogjes en bolle wangen. Zelf zijn wij al geruime tijd uit de luiers, sterker nog, als onze dochter of zoon uitschieten kunnen ze ons zomaar met een kleinkind verrassen. Daar zitten we echter (voorlopig dan )niet op te wachten…


Mamaloe is van harte welkom en laatst was er een moment dat we een dagje mochten oppassen. Samen met Mamaloe werden diverse tassen met speelgoed , onderhoudsartikelen en vervoersmiddelen het huis ingebracht. Nog voordat haar jas uit was, veranderde onze huiskamer in een kinderdagverblijf met bijbehorende puinzooi en strontlucht. Zelf had ze dat ook in de gaten en lachte "Malouk stink!" Mijn vrtouw was al weer geheel in de "moeder"stand en gebruikte overal verklein woordjes voor en vroeg steeds naar dingen waar ze zelf het antwoord op gaf. "Waar is Maloukje dan? Zit je op de bank? Jah!" Zelf ging ik opeens ook raar praten en Mamaloe babbelde de gehele dag in haar eigen taal met af en toe een volledige zin in begrijpbaar Nederlands. Het woordje "vleespet"viel ook regelmatig. Dat had haar moeder haar geleerd en sloeg op mijn kale hoofd. Dat vroeg om een tegen actie. Op You-tube heb ik wat filmpjes en de tune van Pipo de clown gezocht en daar hebben we Mamaloe mee geïndoctrineerd. Net zo lang totdat ze alleen nog maar het zinnetje "Pipo de clown en Mamaloe"uit kon brengen. Helemaal weg van die clown was ze. Haar moeder is nu wel een soort van verplicht om de hele DVD serie van die clown in huis te halen.

Boodschappen doen met Mamalou is goed te doen zolang je haar binnen een straal van 1 meter om je heen hebt. Daarbuiten is het een ongeleid projectiel met haar kleine winkel karretje. Alles "zelf doen!" is het motto. Alles met een voor haar interessante kleur of K3 afbeelding gaat in het karretje. "Nee Malouk, die hamsters kan je niet kopen" "zullen we poffertjes eten? , jah?" "vind Maloukje lekker he? Jah" Halverwege de winkel was Mamaloe het karretje al weer zat en liepen wij zelf met gebogen rug het karretje door de winkel te schoppen. De boodschappen werden door Mamaloe (ZELF DOEN!) met een boogje over de band bij de kassa gegooid met als opbrengst: geknakt stokbrood, raar gevormde pakjes boter en een opnieuw gerangschikt heel gesneden bruin. Verder was de boodschappen missie redelijk goed gelukt en binnen de door ons gestelde twee uur.

Thuis weer schuifelend door de Tsunami van speelgoed en mijn neus vermoedde een verschoon momentje. KOLERE! De verf liet bij wijze van spreken los van de kozijnen. Wat kan dat kind kakken. Oude tijden herleefden. Mijn kinderen stinken ook als ze hun behoefte doen maar die doen dat niet meer in de woonkamer. Mamaloe was zelf erg blij met de lozing en babbelde weer zonder rem. 's avonds hebben we Malouk als straf voor haar moeder Chili con carne gevoerd. 's avonds na het eten werd Mamaloe weer opgehaald en wij kregen hele dikke knuffels van haar. Rust in het huis, maar toch wel heel stil zonder Malouk. Die avond vielen mijn vrouw en ik heel vroeg op de bank in slaap. Beetje kapot heh? Jah! Gaan we slapie doen heh? Jah!

2 opmerkingen:

esther zei

Hahaha,wat een inspiratie mijn dochter al niet geeft !!!
Maar geen Mamaloe of Pipo de clown meer gehoord dus moet waarschijnlijk meer dagen langskomen !! :)

In Fine Parfums zei

Hahaha, zó herkenbaar!
"Moet ie lachen hè? Jah!"
X