dinsdag 11 januari 2011

Murphy’s law (wet van Murphy)

De Wet van Murphy van Edward A. Murphy (19181990) luidt: als er meer dan één manier is om een taak te doen en één van die manieren zal in een ramp resulteren, dan zal iemand het zo doen. Deze aansprekende formulering was bedoeld om de nadelige kant van de wet van de grote aantallen bij het grote publiek bekend te maken: als een gebeurtenis zich een oneindig aantal keer herhaalt en iedere keer is er een kleine kans dat iets misgaat, dan gaat het vroeg of laat een keer mis. (Bron www.Wikipedia.nl)



Ik weet er alles van. Zo zei ik afgelopen feestje steeds tegen de mensen die met hun rug tegen onze laag hangende eettafel lamp aanduwde (de tafel stond om dans technische redenen ergens anders) dat ze ergens anders moesten gaan staan omdat het anders fout zou gaan met die lamp. De combinatie drank en gebrek aan respect voor de gastheer resulteerde in een bijna aanslag op een van de aanwezigen. De lamp klapte met een klap op de grond, rakelings langs een van de lamp duwers. Lamp kapot, lamme lamp duwer geschrokken maar heel. Het maakt mij niet uit dat er grote aantallen biertjes naar binnen gaan, maar het is dus vragen om (kleine) rampen.

Zo heb ik een oneindig aantal keer mijn mond gehouden als mijn vrouw zich bemoeid met mijn rijstijl. Dat gaat statistisch gezien een keer fout en waan ik de wet van de grote aantallen geheel aan mijn zijde. Dan flap ik er het een en ander uit wat weer op de verkeerde manier opgevat kan worden en volgens Muphy's wet ook wordt gedaan. In mijn opwinding pas ik per ongeluk de de wet van Boyle toe en treed opnieuw de wet van de grote aantallen in en dan met name de grote aantallen verwijten en terechtwijzingen. Het is daarbij een wet van Meden en Perzen dat we het snel weer bijleggen al was het alleen maar omdat het moeilijk communiceert met dichtgeknepen neus.

Gelukkig zijn mijn vrouw en ik volgens de wet van het burgerlijk wetboek getrouwd en niet volgens die van Murpy, in tegenstelling tot de vele koppels in onze omgeving die duidelijk wel volgens de wet van Murpy getrouwd waren.

Geen opmerkingen: