maandag 3 januari 2011

Vuurwerk


Op het gevaar af als zeurpiet te boek te staan : ik heb het niet zo op vuurwerk… Ik vind er geen ruk aan. Veel te veel herrie en het is levens gevaarlijk.

Dit wil ik even nuanceren.

Professioneel vuurwerk vind ik prachtig, dat is georganiseerd en daar sta je op veilige afstand van te genieten. Hoe anders is dat met oud en nieuw! Afgelopen Oud en Nieuw hebben we met zijn alleen weer voor 65 Miljoen! de lucht in geschoten. Het gaat nergens over. Dan sta je de buren een gelukkig Nieuwjaar te wensen en dan moet je aan de kant duiken voor een vuurpijl die horizontaal door de straat word afgevuurd, sta je te dansen om de gillende voetzoekers te ontwijken en ben je 2 uur doof door een zwakke imitatie van een bermbom gefabriceerd door de straat idioot.

Zelf deed ik hier ook altijd aan mee hoor, maar de laatste jaren vind ik het zo zinloos, sta je daar met je vuurpijlen pakket van 50 Euro. Het enigste wat ze doen is met een luide sis over het dak achter het huis verdwijnen. Voor een beetje knappe pijlen ben je minstens 50 Euro per stuk kwijt en dan maar hopen dat je op het moment van afsteken de enigste bent anders moet je maar raden welke oh of ah voor jouw pijl is. Doordat het zo massaal is geworden is het tevens chaotischer geworden. Daardoor geniet ik er minder van dan voorheen. Persoonlijk zou ik het wel iets vinden als de gemeente bijv. 25 euro meer belasting heft per gezin en daarvoor één of meer mega vuurwerk shows geeft. Maar dat gaat weer niet werken want dan zien mensen het weer als moeten, en mensen geven liever 200 Euro uit vrije wil uit aan vuurwerk dan dat ze 25 Euro verplicht moeten betalen.


 

Geen opmerkingen: